Mass Communication

Tuesday, September 06, 2005

پاسخ به یک سوال

در پاسخ به سوال علی باید گفت که:Spam چيست
به نامه‏های الکترونيکی ناخواسته و اغواکننده، Spam گفته می‏شود. بين Spam و ويروس‏های کامپيوتری ارتباط مستقيمی وجود نداشته و حتی پيام‏های معتبر و از منابع موثق می‏توانند در زمره اين نوع از نامه‏های الکترونيکی قرار گيرند. نامه‏های الکترونيکی ناخواسته معمولا به صورت عمده ( Bulk )، ارسال می شوند. به منظور آشنایی بيشتر با ابعاد متفاوت نامه‏های الکترونيکی ناخواسته، به برخی از اطلاعات استخراج شده در اين خصوص اشاره می‏شود:

· نيمی از ترافيک مربوط به نامه‏های الکترونيکی مربوط به Spam است (پيام‏های تجاری، آگهی‏ها و ساير موارد مشابه.)
· بر اساس بررسی انجام شده توسط موسسه تحقيقاتی Forrester، فروشندگان کالا و خدمات طی يک سال بيش از200 ميليارد نامه الکترونيکی ناخواسته را ارسال می کنند.
· بر اساس بررسی انجام شده توسط يکی از بزرگترين شرکت‏های فيلترينگ نامه‏های الکترونيکی ناخواسته، Spam بيش از 40 درصد از ترافيک نامه‏های الکترونيکی در اينترنت را شامل می‏شود.
· 3 شرکت عمده ارائه دهنده خدمات پست‏الکترونيکی در جهان ( AOL ، مايکروسافت، ياهو) ، بيش از 200 ميليون آدرس Email را در خود نگهداری کردده‏اند. مراکز فوق، اهداف جذابی برای ارسال کنندگان نامه‏های الکترونيکی ناخواسته ( Spammers )، است.
· بر اساس اعلام شرکت AOL در ماه مارس سال 2003 ، بيش از يک ميليارد نامه الکترونيکی ناخواسته صرفا طی يک روز با استفاده از نرم‏افزارهای فيلترينگ، حذف شده‏اند.
· شرکت AOL اعلام کرده است که به‏طور متوسط در هر روز به ازای هر آدرس نامه الکترونيکی ( Accoun ) ، 28 نامه الکترونيکی را مسدود می‏کند.
هر يک از ما ممکن است طی روز چندين نامه‏الکترونيکی ناخواسته را دريافت کنیم. ( برخی کاربران تعدادی بيشتر و برخی ديگر، تعداد کمتر). در صورتی که دارای يک آدرس پست الکترونيکی هستید، همواره امکان دريافت نامه‏های الکترونيکی ناخواسته، وجود خواهد داشت. فرض کنيد، پس از بررسی صندوق پستی خود با پيامی مطابق زير برخورد کنيد:
يک نمونه Spam
فرض کنيد ما به شما بگویيم که می توانيد 82 درصد ار وزن خود را صرفا در چندين ماه، کاهش دهيد، آيا اين موضوع برای شما جالب است؟ ما نيز اميدواريم که چنين اتفاقی بيافتد. برای آگاهی از اطلاعات بيشتر از سايت ما ديدن کنيد.
پيام فوق قطعا يک Spam است. اين نوع از نامه‏های الکترونيکی بدون شک رنج آور و در صورتی که تعداد آنان زياد باشد، مشکلات و مسائل خاص خود را به دنبال خواهند داشت. در صورتی‏که شما دارای يک آدرس پست الکترونيکی عمومی هستید، ممکن است صدها پيام ناخواسته را با ظاهری کاملا معقول و منطقی دريافت کنيد.
حتی با استفاده از فيلترهای مناسبی که ممکن است استفاده شود، امکان دريافت اين چنين نامه‏های‏الکترونيکی ناخواسته‏ای وجود خواهد داشت. در برخی موارد ممکن است برنامه‏های فيلتر باعث حذف نامه‏های الکترونيکی شوند که تمايل به دريافت آنان را داشته باشيم