Mass Communication

Saturday, January 15, 2005

قصه قدیمی

روزنامه همشهری امروز نوشته:مقاله روزنامه نگار نبايد «از پيش معين شده» يا به خواست شخص ثالث باشد.
اف .سي. سي (كميسيون ارتباطات فدرال) كه يك مجمع رسيدگي به امور راديو تلويزيون ها، اينترنت و مخابرات در آمريكاست كار رسيدگي به پول گرفتن «آرمسترانگ ويليامز» روزنامه نگار سرشناس آمريكايي از وزارت آموزش و پرورش اين كشور به منظور تبليغ يكي از برنامه هاي اين وزارت را در لابه لاي مقالات و تحليل هاي خود كه منظماً در رسانه هاي اين كشور منتشر مي شدند آغاز كرد.
كار رسيدگي، به درخواست گروهي از روزنامه نگاران آغاز شده است تا مردم مطمئن شوند كه عمل «ويليامز» استثنايي بوده و ديگر مقاله نگاران به اصول ژورناليسم وفادار هستند.
سخنگوي اين كميسيون كه اعضاي آن انتخابي هستند گفت: كار رسيدگي توسط يك هيات انجام مي شود تا معلوم شود كه آيا «ويليامز» با گرفتن پول، اصول و تعاريف روزنامه نگاري را نقض كرده است يا نه، تا تصميم لازم گرفته و اعلام شود.
تا اينجا خطاي محرز ويليامز اين بوده كه جريان معامله (قول و قرار) خود با وزارت آموزش و پرورش را به اطلاع رسانه هايي كه مقالات او را منتشر مي كنند از جمله چند راديو تلويزيون نرسانده است. طبق اصول روزنامه نگاري، مقاله (تفسير و تحليل) بايد صرفاً نظر نويسنده اش باشد نه القاء و خواست طرف ثالث.
مقاله بدون ذكر نام نويسنده، نظر روزنامه و راديو تلويزيون است و در بالاي مقالات چاپي ويليامز نام او ذكر مي شد و از راديو تلويزيون هم با صداي خود او پخش مي گرديد.
اگر تفسير راديو تلويزيوني توسط گوينده معمولي آن رسانه ها خوانده شود، نظر رسانه و صاحب آن است كه ممكن است ژورناليست هم نباشد، ولي با صداي مفسر، نظر خود اوست و بايد واقعاً نظر و عقيده خودش باشد، نه اين كه پول گرفته باشد تا چنان عقيده اي را مطرح و تبليغ كند مگر اين كه قبلاً گفته باشد كه از او خواسته اند كه چنين بگويد و يا بنويسد تا مخاطبان بدانند.
مقاله نويس (كه يك روزنامه نگار معروف و با تجربه بايد باشد) حق ورود به دنياي اعلان و آگهي را ندارد و نبايد تفسير و تحليل هاي او كه مردم براي خريدشان پول مي دهند «از پيش معين شده» باشد. چنين ترتيبي در روزنامه نگاري حرفه اي وجود ندارد. اين سخنگو گفت كه جزئيات رسيدگي اعلام خواهد شد تا اعتماد مردم به مقاله نگاران كه برجستگان روزنامه نگاري هستند از دست نرود.
از سوي ديگر، سناتور «دورگان» و سناتور «وايدن» گفته اند كه در بودجه مصوب وزارت آموزش و پرورش آمريكا رديفي براي پرداخت به روزنامه نگاران وجود ندارد و اين موضوع را تا به آخر دنبال خواهند كرد. جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا نيز ضمن اعلام بي اطلاعي از قرارداد وزارت آموزش و پرورش كابينه خود با ويليامز اظهار اميدواري كرده است كه چنين موضوعي در آمريكا تكرار نشود.
يك مقام قضايي آمريكا در اين زمينه گفته است كه ما وارد امور روزنامه نگاران نمي شويم خودشان به حد كافي بلاغت دارند و كارآمد هستند كه مسائلشان را حل كنند.