Mass Communication

Saturday, January 29, 2005

خبرنگاری و دریافت پول از دولت؟

يك روزنامه نگار آمريكايي ديگر متهم به دريافت پول از دولت شد ۲۶ ژانويه رسانه هاي آمريكا گزارش كردند كه «مگي گالاگر» مقاله نويس محافظه كار از وزارت بهداشت و خدمات انساني دولت جورج بوش ۲۱ هزار و پانصد دلار گرفته بود كه در لابلاي مقالات خود برنامه اين وزارتخانه مبني بر تشويق جوانان به ازدواج را تبليغ كند.
اين افشاگري، نخست توسط «هوارد كورتس» نويسنده واشنگتن پست به عمل آمده بود كه رسانه هاي ديگر از جمله شبكه هاي تلويزيوني دنبالش را گرفته اند.
رسانه هاي آمريكايي و مردم اين كشور حساسيتي خاص نسبت به كمك مالي دولت به روزنامه نگار و روزنامه دارند. آنها مصراً مايلند كه ژورناليسم كاملاً جدا از دولت باشد تا بتواند نقص كار دولت را اعلام دارد و چشم و گوش مردم باشد.
قبلاً افشا شده بود كه آرمسترانگ ويليامز مقاله نويس سرشناس ۲۴۰ هزار دلار از وزارت آموزش و پرورش آمريكا گرفته بود تا برنامه «نبايد حتي يك كودك پشت در مدرسه بماند» دولت را تبليغ كند و جا بياندازد. با اين افشاگري، بسياري از رسانه ها به انتشار تفسيرهاي ويليامز پايان دادند. هر دو نويسنده به طور ضمني از خوانندگان مقالاتشان و شنوندگان آنها در راديو تلويزيون عذرخواهي كرده اند.
در پي اين دو افشاگري، جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا پنجشنبه وزيران كابينه خود و سازمان هاي دولتي را از دادن پول به مقاله نگاران براي تبليغ برنامه هاي دولتي ممنوع ساخت. در كشورهاي صنعتي انتشار اطلاعيه هاي دفاتر روابط عمومي سازمان هاي دولتي به صورت اعلان، اما در قالب و شكل خبر (اصطلاحاً خبر پولي) روالي عادي است كه ادامه دارد ولي پرداخت پول به مقاله نويس كه يك روزنامه نگار شناخته شده در جامعه است، انحرافي نو و يك خطاي روزنامه نگاري تلقي شده كه اتحاديه هاي مطبوعاتي شديداً آن را محكوم ساخته و اخطار كرده اند كه اگر اعتماد مردم از رسانه هاي گروهي سلب شود «ضربه آخر» خواهد بود و رسانه هاي عمومي كه در دهه جاري با رقيبان تازه و سرسختي به نام وب سايت هاي ژورناليستي صوتي، تصويري و نوشتاري رو به رو هستند، ديگر كمر راست نخواهند كرد.