Mass Communication

Monday, February 07, 2005

روابط عمومی سایبر

روزنامه مردم سالاری(13/11/83) - در جهان امروزی که توسعه حیرت آور اطلاع رسانی فاصله های فیزیکی و مرزهای جغرافیایی را تحت الشعاع قرار داده به گونه ای که ساکنین زمین در صورت اراده با کمترین زحمت می توانند از بسیاری از رخدادهایی که در جای جای کره خاکی به وقوع می پیوندد مطلع شوند. ایجاد ارتباط از اهمیت خاصی برخوردار است.
با عطف توجه بر این که در چرخه ایجاد ارتباط هر یک از ارکان فرستنده، گیرنده و متن پیام حائز اهمیت اند لذا برای برقراری یک رابطه موفق و تاثیرگذار با مخاطب که یکی از وظایف ذاتی دست اندرکاران روابط عمومی به مفهوم علمی آن نیز محسوب می شود این سوال پیش می آید که آیا ضرورت دارد روابط عممی ها حرکت را به سوی روابط عمومی دیجیتال و سایبر سوق دهند؟
باید اذعان داشت که از زمان گسترش رسانه ها و تحولات شگرفی که اینترنت در عرصه های اقتصادی گذاشت و منجر به شکل گیری بانکداری دیجیتال، دانشگاه ها و مدارس مجازی تجارت الکترونیک و ... شد مسیر دنیا به گونه ای متاثر شد که امروزه امکان پیروی از روش های سنتی سلب گردیده به گونه ای که این امر سیستم های مدیریتی را نیز واداشته تا در بستری هماهنگ با دنیا گام بردارند چرا که جامعه اطلاعاتی موجب بالا رفتن توقعات ملت ها از دولت ها گردیده و افراد را به دور از ملیت و برحسب علاقه به دور شبکه ای خاص جمع نموده (Net Citizen) به طوری که انسانی که در این دنیا زندگی می کند محصور و تحت سلطه یک حکومت نیست کما این که به لحاظ گسترش NGOها به عنوان زمینه ای برای شکل گیری حکومت های مجازی و متعاقب آن با شکل گیری کشورهای مجازی که در این سایت های اینترنتی روی آن سرمایه گذاری می شود این فرض تداعی می شود برخی سیستم ها تغییراتی در اولویت های خود اعمال کنند همان طور که دولت هایی مانند ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا حاضر شده اند برخی از قوانین خود را لغو یا به بوته فراموشی بسپارند. از سوی دیگر هجوم ماهواره ها که فرهنگ ها را تحت تاثیر قرار داده و به سوی نزدیک کردن نیازها، توقعات و تفکرات ملل پیش می روند نیز این امر را دامن می زند.
دکتر صادق طباطبایی در کتاب «هجوم ماهوراه ها و افول فرهنگ» سخنی بدین مضمون دارد که مخاطب امروزی به مانند استخری است که برخلاف گذشته آب ورودی به آن نه فقط از یک محل بلکه از هزاران کانال وارد آن می شود فلذا برای گندزدایی نیاز به این دارد که در جای آن سنسورهای حساسی تعبیه شود تا آفات احتمالی را به موقع شناسایی و پادزهر متناسب به آن تزریق شود.
واقعیت این است که جریان جهانی شدن و تکنولوژی ارتباطی اختیار افراد را تا حدود زیادی سلب نموده و روابط عمومی ها برای مراوده در جهان امروزی نیاز به این دارند که تکنولوژی روز را شناخته و فعالیت خود را حداقل حول 2 محور مهم کاربری تکنولوژیک و شناخت مخاطب متمرکز کنند. شاید به همین دلیل است که امروز برخلاف گذشته برای ایجاد یک ارتباط موفق باید اطلاعات را در اختیار فرد فرد مخاطبین قرار داد و نیازهای آنان را نیز یک به یک دریافت نمود. و نهایتا این که روابط عمومی هاباید نیازهای up to date مخاطب را به روز جواب داده و میسر نیازهای وی را مرتفع سازند.