Mass Communication

Sunday, August 14, 2005

حاميان جهانى خبرنگاران

خبرنگارى جزء ۱۰ شغل سخت جهان است. سالانه تعداد زيادى از خبرنگاران جهان در حوادث خبرى كشته يا زخمى مى شوند. از چند سال قبل بسيارى از سازمان هاى جهانى از جمله سازمان ملل متحد و تشكل هاى غيردولتى با راه اندازى سازمان هاى جهانى با عضويت هزاران خبرنگار تلاش هاى بسيارى را در جهت دفاع از آزادى هاى بيان و دفاع از جان خبرنگاران انجام داده اند. اين سازمان ها با پافشارى بر حفظ اخلاق حرفه اى از سوى روزنامه نگاران و خبرنگاران در سراسر جهان آنها را مورد حمايت قرار مى دهند. فدراسيون بين المللى خبرنگاران، كميته محافظت از خبرنگاران، شبكه بين المللى خبرنگاران و پايگاه ارتباط آزادى بيان از مهمترين اين سازمان هاى بين المللى است.
فدراسيون بين المللى خبرنگاران
اين سازمان بزرگترين تشكل خبرنگاران در سطح جهان محسوب مى شود. اين سازمان كه در سال ۱۹۶۲ پايه گذارى شد امروز هزاران عضو دارد. اين سازمان در سطح جهانى به ويژه در سازمان ملل متحد و در چارچوب جنبش ها و اتحاديه هاى كارگرى به عنوان سخنگوى بين المللى خبرنگاران به رسميت شناخته مى شود. اين فدراسيون با كمك به گسترش اتحاديه هاى آزاد و مستقل، موضوعات و عمل هماهنگ بين المللى از آزادى مطبوعات و عدالت اجتماعى، حقوق بشر و دموكراسى دفاع مى كند. اين فدراسيون با هرگونه تبعيض و استفاده از رسانه ها براى تبليغ و درگيرى اجتماعى مخالف است. اين سايت با آدرس اينترنتى WWW.IFJ.ORG قابل دسترس است. فدراسيون بين المللى خبرنگاران براى كمك انسان دوستانه به خبرنگاران قربانى خشونت صندوقى به نام «صندوق ايمنى بين المللى» را برپا كرده است.
• كميته محافظت از خبرنگاران
اين كميته جهانى براى تهيه گزارش از تعرض به مطبوعات و پيشبرد آزادى مطبوعات در سال ۱۹۸۱ و با كمك گروهى از خبرنگاران آمريكايى تشكيل شد. اين كميته با افشاى وضعيت مطبوعات و خبرنگاران به خصوص خبرنگاران زندانى و در معرض تهديد در سراسر جهان سعى مى كند از خبرنگاران دفاع كند. كميته حفاظت از خبرنگاران هر ساله مهمترين و كامل ترين اخبار، مقاله ها و گزارشات درباره حمله به مطبوعات و خبرنگاران را منتشر مى كند. اطلاعات اين كميته در سايت www.cpg.com قابل دسترسى است.
• شبكه بين المللى خبرنگاران
اين شبكه در واقع وسيله اطلاع رسانى و راهنمايى به خبرنگاران از طريق اينترنت است. مركز اين شبكه كه با آدرس www.ijnet.org قابل دسترس است در پايتخت كشور آمريكا در واشينگتن مستقر است. با مراجعه به اين سايت مى توان در مورد چگونگى رسانه ها در نقاط مختلف جهان اطلاعاتى را به دست آورد. در شبكه بين المللى درباره بيش از ۱۰۰ كشور جهان آمار و اطلاعاتى جمع آورى شده است. همچنين اگر متقاضى ادامه تحصيل در رشته روزنامه نگارى هستيد مى توانيد با مراجعه به اين سايت از وجود بورس هاى تحصيلى و كارآموزى با خبر شويد. علاوه بر استفاده از سايت اينترنتى شبكه مى توانيد از هفته نامه هاى خبرى اين سايت هم استفاده كنيد. اين شبكه قصد دارد با پخش اطلاعات از طريق اينترنت خبرنگاران و مربيان و مشاوران حرفه اى خبرنگارى را در سراسر جهان با يكديگر مرتبط كند.
• پايگاه ارتباط آزادى بيان
اين سازمان با نام اختصارى «آيفكس» در دنيا شناخته مى شود و پايگاه آن در شهر مونترال كانادا جاى گرفته است. آيفكس در سال ۱۹۹۲ هنگامى كه سازمان هاى مدافع آزادى بيان از ۳۰ كشور جهان در اين شهر گردهم آمده بودند تشكيل شد. اداره اين سازمان بين المللى برعهده كميته كانادايى محافظت از خبرنگاران است. يكى از بخش هاى اصلى آيفكس شبكه «هشدار و عمل» است كه اطلاعات مربوط به تعرض به آزادى بيان را به اعضا گزارش مى دهد. اين شبكه ابزارى است كه در صورت بروز مشكلاتى براى خبرنگاران در سراسر جهان امكان واكنش سريع، جهانى و هماهنگ را فراهم مى كند. آيفكس براى اطلاع رسانى درست از آخرين وضعيت خبرنگاران نشريه هفتگى «اطلاعيه» را نيز چاپ مى كند. يكى از مهمترين كارهاى پايگاه ارتباط آزادى بيان تامين اطلاعات حياتى، كمك مالى، فنى، تخصصى و پشتيبانى از تشكيل سازمان هايى براى دفاع از آزادى بيان در كشورهاى جهان است. اين پايگاه جهانى از سازمان هايى همچون يونسكو (سازمان آموزشى، علمى و فرهنگى ملل متحد) كمك مالى دريافت مى كند.