Mass Communication

Thursday, May 19, 2005

مطبوعات يونان در روز هاى تعطيل

مطبوعات يونان در روز هاى تعطيل
در حالى كه مطبوعات در كشور ما در روز هاى جمعه تقريباً به حالت تعطيل است و اكثريت روزنامه ها در رو ز هاى تعطيل فاقد روزنامه هستند اما در تعدادى از كشور هاى جهان از جمله يونان، روزنامه ها و نشريات نه تنها در روز هاى يكشنبه تعطيل نيستند بلكه از فروش بسيار بالايى برخوردارند. بسيارى از روزنامه هاى كثير الانتشار در اين كشور در روز هاى تعطيل با چاپ مقالات و گزارش هاى متعدد و متنوع و توزيع رايگان چندين مجله و بروشور هاى تبليغاتى رقابت بسيار نزديكى براى فروش و جذب مخاطبان بيشتر دارند.
نشريه هفتگى «كرياكتيكى» يونان به عنوان پرتيراژ ترين نشريه هفتگى اين كشور در سال ۲۰۰۵ با تيراژ ۹۴۱ هزار نسخه و رشد ۴/۷ درصدى نسبت به سال ۲۰۰۴ حدود ۸/۱۴ درصد خوانندگان نشريات هفتگى يونان در روز هاى يكشنبه را به خود اختصاص داده است. نشريات ديگرى همچون «ويما» با ۸۵۰ هزار و ۴/۱۳ درصد خواننده، «اتنوس» با ۷۲۳ هزار و ۴/۱۱ درصد خواننده، «كاتى مرينى» با ۴۴۳ هزار و ۷ درصد خواننده و «الفتروس تيپوس» با ۲۴۹ هزار و ۴/۵ درصد خوانده هم اكنون از پرتيراژترين نشريات هفتگى روز هاى تعطيل هستند كه در دهه اخير رقابت بسيار نزديكى با يكديگر دارند.
در ميان نشريات ياد شده به جز نشريه ويما كه نسبت به سال ۲۰۰۴ تيراژ آن ۹/۱ درصد كاهش داشته ساير نشريات در سال جارى از يك الى ۵/۷ درصد رشد داشته اند. در ميان خوانندگان اين قبيل نشريات افرادى از سنين ۱۳ تا ۷۱ سال ديده مى شوند كه خوانندگان پرتيراژترين اين نشريات يعنى «كرياكتيكى»، ۱۸ الى ۵۴ سال سن دارند. دانش آموزان و دانشجويان، طبقات متوسط اجتماعى، گروه هاى فرهنگى و كارگرى اين كشور از اين نشريات استقبال بيشترى مى نمايند.
در ميان مجلاتى كه به شكل رايگان در نشريات روز هاى تعطيل به مشتريان عرضه مى شود نشريه ۱۲۰صفحه اى «اپسيلون» با ۸۳۰ هزار نسخه در هفته و سه درصد رشد نسبت به سال قبل در رديف اول و مجله «ويما مگزينو» با ۷۷۵ هزار نسخه، مجله «ايكونوس» با ۴۹۸ هزار و نشريه «K» در رديف هاى بعدى قرار گرفته اند. در مجلات ياد شده كه با كيفيت بسيار بالا و كاغذ مناسب منتشر مى شود موضوعات متنوعى همچون «مصاحبه، سياست، ورزش، اقتصاد خانه، هنر و موضوعات اجتماعى، توريسم، معرفى اماكن ديدنى يونان، محيط زيست، علم و مد لباس» به همراه ده ها مطلب خواندنى با تصاوير زيبا در اختيار علاقه مندان قرار مى گيرد.
همچنين از سوى نشريات معتبر يونانى همه هفته مجلات جداگانه اى شامل برنامه هاى راديو، تلويزيون و سينماهاى اين كشور نيز به صورت رايگان به ضميمه نشريات توزيع مى شود. نشريه هفتگى ON-OFF وابسته به نشريه «كرياكتيكى» با ۶۱۸ هزار نسخه، نشريه «V ETNOS.T» وابسته به نشريه هفتگى اتنوس با ۵۴۴ هزار نسخه، نشريه «هفت روز هفته» با ۴۹۵ هزار و نشريه «V ETNOS.T» وابسته به نشريه ويما با ۴۸۰ هزار نسخه در هفته در رديف هاى بعدى قرار گرفته اند.
در ميان روزنامه هاى پرتيراژ يونان روزنامه NEA با تيراژ ۲۴۵ هزار نسخه در روز همچنان پرتيراژترين روزنامه اين كشور بوده و روزنامه الفتروتيپيا با تيراژ ۲۳۸ هزار نسخه در روز دومين و روزنامه اتنوس با ۱۷۸ هزار نسخه در روز، سومين روزنامه پرتيراژ اين كشور است. در دو دهه اخير ميزان انتشار روزنامه ها و مطبوعات در يونان رشد زيادى نداشته كه به نظر مى رسد اين موضوع به دليل جايگزينى كانال هاى تلويزيونى متعدد داخلى و خارجى و فعاليت چشمگير كانال هاى خصوصى، رشد استفاده از اينترنت و پايين بودن فرهنگ مطالعه در اين كشور در مقايسه با ساير كشورهاى عضو اتحاديه اروپا است.
در حالى كه مطبوعات و رسانه هاى گروهى يونان كه در پرداختن به مسائل سياسى و اجتماعى و حوادث جارى داخلى و بين المللى از آزادى كامل و بعضاً افراط آميزى برخوردارند با چاپ اخبار و مقالات جنجال برانگيز به دنبال جذب مخاطبان بيشتر هستند اما به نظر مى رسد در اين كشور نيز مانند بسيارى از كشورهاى غربى سرمايه داران بزرگ كه از سوى احزاب عمده در اين كشور نيز حمايت مى شوند براى كنترل كامل رسانه ها، آنها را تحت پوشش شركت هاى بزرگ درآورده اند تا به راحتى تامين كننده منافع آنها باشند. در يونان يازده ميليونى روزانه حدود ۲۵ روزنامه پرتيراژ و مهم منتشر مى شود. سه كانال دولتى و بيش از ۲۵ كانال خصوصى و يا متعلق به احزاب اين كشور فعال هستند و ده ها شبكه راديويى نيز فعاليت ۲۴ ساعته دارند.