فرهنگ از طريق رسانه ها منتقل مي شود
همايش فرهنگ, فناوري اطلاعات, ارتباطات و توسعه / دكتر هادي خانيكي : فرهنگ از طريق رسانه ها منتقل مي شود
تهران- خبرگزاري كار ايراناز ويژگي وبلاگ هاي ايراني اين است كه جايگزين پيام هاي انباشته شده و سركوب شده هستند. به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا, در دومين روز همايش فرهنگ, فناوري اطلاعات, ارتباطات و توسعه كه در دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران برگزار شد, "دكتر هادي خانيكي" به مفهوم "وبلاگي شدن فرهنگ" پرداخت و در اين خصوص گفت: نگاه رسانه اي به مساله وبلاگ نويسي در ايران و نتيجه گيري از نسبت بين اين پديده و تاثير آن بر حوزه فرهنگ و اينكه آيا وبلاگ يك رسانه است يا نه, دغدغه صاحب نظران علوم ارتباطات است.اين استاد دانشگاه اظهارداشت: من در عالم واقع وبلاگ را به عنوان رسانه جديدي تعريف ميكنم كه پيچيده و در هم تنيده است و باعث كنش هاي ديگر اجتماعي نيز مي شود و از يادداشتهاي منظم يا غير منظم افراد مختلف تشكيل مي شود . وي در ادامه به خصوصيات وبلاگهاي ايراني اشاره كرد و افزود: وبلاگهاي ايراني بيشترين دستكاري را در قالبهاي خود دارا هستند كه شايد براي اين است كه خدمات وبلاگ نويسي مناسب خواست هاي آنان نيست.در اين وبلاگها, نشان از تنوع طلبي و گريز از خطوط صاف و يكسان مشاهده مي شود. در وبلاگهاي ايراني تمايل به استفاده از ستونهاي متعدد وجود دارد كه اين ستونها جاي متن را ميگيرند كه اين بيشتر به دليل تاثير فرهنگ شفاهي بر فرهنگ مكتوب است. در يادداشتهاي وبلاگ هاي ايراني, متن ها شبيه مطبوعات است و رسم الخط يا زبان رسمي و ثبت ساعت ارسال يادداشت, اين رسانه اجتماعي را زماندار و معنادار كرده است. براي گريز از فشارهاي سياسي و اجتماعي, ميل استفاده از نام هاي مستعار در وبلاگهاي ايراني بيشتر است, وبلاگ هاي ايراني امكان گفتگويي شدن را بيشتر از رسانههاي مكتوب فراهم كردهاند.مشاور رئيس جمهور تصريح كرد : فرهنگ از طريق رسانهها منتقل ميشود. به همين دليل از ديوار نويسي غارها تا فرهنگ شفاهي و مكتوب نميتوانيم رسانهاي شدن فرهنگ را ناديده بگيريم. نقش وبلاگها در قياس با ساير رسانهها در ايران, آنچه فرضيه ما براي توضيح رسانهاي تحولات فرهنگي , اجتماعي و سياسي در ايران ميشود, فرضيه معروفي با عنوان انقلاب بزرگ و رسانه كوچك است كه بيشترين صحت خود را در انقلاب اسلامي نشان داده است . وي افزود: براي وبلاگ در قياس وبلاگ نويسي و اينترنت در قياس با بقيه رسانهها مي شود اين فرضه را تعميم داد.با كم دامنهتر شدن رسانههاي مكتوب در برابر اين رسانه ميشود گفت كه تحولات بزرگ در ايران در اين مرحله جزو حاملينش, شبكهاي مجازي و به طور خاص وبلاگها هستند. در نتيجه مطرح شدن اينترنت را به عنوان رسانهاي حامل تحول در اين مرحله بايد جدي گرفت. اينترنت با نگاه رسانهاي سه مرحله را پشت سر گذاشته است, مرحله اول, مرحله الكترونيكي بود . در مرحله دوم,شاهد ورود بحث هاي نظري و فلسفي به اينترنت هستيم. در اينجا شاهد ورود به بحث هاي نظري فلسفي با گذاره هاي مهندسي, هستيم . مرحله سوم اينترنت با همه گير و مردمي شدن اينترنت رخ داد كه لايههاي مختلف فكري و اجتماعي در اينترنت حضور يافتند و بسياري از پيام هاي اجتماعي از طريق اينترنت صورت گرفتدكتر خانيكي در ادامه گفت:از ويژگي وبلاگ هاي ايراني اين است كه جايگزين پيام هاي انباشته شده و سركوب شده هستند. در نتيجه اين وبلاگ هاي ايراني حامل پيام مطبوعات محدود شده و منتشر نشده و توقيف شده نيز هستند.وبلاگي شدن فرهنگ, خود از ويژگي هاي جامعه امروز ماست. يعني دامنه آن از وبلاگ نويسي فراتر رفته است. وبلاگي شدن فرهنگ چيزي شبيه گفتمانهاي رمان گونه اي است كه "باخ تين" از آن ياد مي كند . وبلاگي شدن فرهنگ مي تواند عنوان مستقلي براي تحقيقات آكادميك باشد كه چگونه وبلاگ منشا پيدايش خود بر حوزه فن و فناوري و مباحث جدي و حتي غير روزمره اثر مي گذارد.پيدايش وبلاگها و هم زبان وبلاگ نويسي يك پديده جديد در فرهنگ ماست.
تهران- خبرگزاري كار ايراناز ويژگي وبلاگ هاي ايراني اين است كه جايگزين پيام هاي انباشته شده و سركوب شده هستند. به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا, در دومين روز همايش فرهنگ, فناوري اطلاعات, ارتباطات و توسعه كه در دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران برگزار شد, "دكتر هادي خانيكي" به مفهوم "وبلاگي شدن فرهنگ" پرداخت و در اين خصوص گفت: نگاه رسانه اي به مساله وبلاگ نويسي در ايران و نتيجه گيري از نسبت بين اين پديده و تاثير آن بر حوزه فرهنگ و اينكه آيا وبلاگ يك رسانه است يا نه, دغدغه صاحب نظران علوم ارتباطات است.اين استاد دانشگاه اظهارداشت: من در عالم واقع وبلاگ را به عنوان رسانه جديدي تعريف ميكنم كه پيچيده و در هم تنيده است و باعث كنش هاي ديگر اجتماعي نيز مي شود و از يادداشتهاي منظم يا غير منظم افراد مختلف تشكيل مي شود . وي در ادامه به خصوصيات وبلاگهاي ايراني اشاره كرد و افزود: وبلاگهاي ايراني بيشترين دستكاري را در قالبهاي خود دارا هستند كه شايد براي اين است كه خدمات وبلاگ نويسي مناسب خواست هاي آنان نيست.در اين وبلاگها, نشان از تنوع طلبي و گريز از خطوط صاف و يكسان مشاهده مي شود. در وبلاگهاي ايراني تمايل به استفاده از ستونهاي متعدد وجود دارد كه اين ستونها جاي متن را ميگيرند كه اين بيشتر به دليل تاثير فرهنگ شفاهي بر فرهنگ مكتوب است. در يادداشتهاي وبلاگ هاي ايراني, متن ها شبيه مطبوعات است و رسم الخط يا زبان رسمي و ثبت ساعت ارسال يادداشت, اين رسانه اجتماعي را زماندار و معنادار كرده است. براي گريز از فشارهاي سياسي و اجتماعي, ميل استفاده از نام هاي مستعار در وبلاگهاي ايراني بيشتر است, وبلاگ هاي ايراني امكان گفتگويي شدن را بيشتر از رسانههاي مكتوب فراهم كردهاند.مشاور رئيس جمهور تصريح كرد : فرهنگ از طريق رسانهها منتقل ميشود. به همين دليل از ديوار نويسي غارها تا فرهنگ شفاهي و مكتوب نميتوانيم رسانهاي شدن فرهنگ را ناديده بگيريم. نقش وبلاگها در قياس با ساير رسانهها در ايران, آنچه فرضيه ما براي توضيح رسانهاي تحولات فرهنگي , اجتماعي و سياسي در ايران ميشود, فرضيه معروفي با عنوان انقلاب بزرگ و رسانه كوچك است كه بيشترين صحت خود را در انقلاب اسلامي نشان داده است . وي افزود: براي وبلاگ در قياس وبلاگ نويسي و اينترنت در قياس با بقيه رسانهها مي شود اين فرضه را تعميم داد.با كم دامنهتر شدن رسانههاي مكتوب در برابر اين رسانه ميشود گفت كه تحولات بزرگ در ايران در اين مرحله جزو حاملينش, شبكهاي مجازي و به طور خاص وبلاگها هستند. در نتيجه مطرح شدن اينترنت را به عنوان رسانهاي حامل تحول در اين مرحله بايد جدي گرفت. اينترنت با نگاه رسانهاي سه مرحله را پشت سر گذاشته است, مرحله اول, مرحله الكترونيكي بود . در مرحله دوم,شاهد ورود بحث هاي نظري و فلسفي به اينترنت هستيم. در اينجا شاهد ورود به بحث هاي نظري فلسفي با گذاره هاي مهندسي, هستيم . مرحله سوم اينترنت با همه گير و مردمي شدن اينترنت رخ داد كه لايههاي مختلف فكري و اجتماعي در اينترنت حضور يافتند و بسياري از پيام هاي اجتماعي از طريق اينترنت صورت گرفتدكتر خانيكي در ادامه گفت:از ويژگي وبلاگ هاي ايراني اين است كه جايگزين پيام هاي انباشته شده و سركوب شده هستند. در نتيجه اين وبلاگ هاي ايراني حامل پيام مطبوعات محدود شده و منتشر نشده و توقيف شده نيز هستند.وبلاگي شدن فرهنگ, خود از ويژگي هاي جامعه امروز ماست. يعني دامنه آن از وبلاگ نويسي فراتر رفته است. وبلاگي شدن فرهنگ چيزي شبيه گفتمانهاي رمان گونه اي است كه "باخ تين" از آن ياد مي كند . وبلاگي شدن فرهنگ مي تواند عنوان مستقلي براي تحقيقات آكادميك باشد كه چگونه وبلاگ منشا پيدايش خود بر حوزه فن و فناوري و مباحث جدي و حتي غير روزمره اثر مي گذارد.پيدايش وبلاگها و هم زبان وبلاگ نويسي يك پديده جديد در فرهنگ ماست.
<< Home