Mass Communication

Monday, May 23, 2005

فرهنگ از طريق رسانه ها منتقل مي شود

همايش فرهنگ, فناوري اطلاعات, ارتباطات و توسعه / دكتر هادي خانيكي : فرهنگ از طريق رسانه ها منتقل مي شود
تهران- خبرگزاري كار ايراناز ويژگي وبلاگ هاي ايراني اين است كه جايگزين پيام هاي انباشته شده و سركوب شده هستند. به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا, در دومين روز همايش فرهنگ, فناوري اطلاعات, ارتباطات و توسعه كه در دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران برگزار شد, "دكتر هادي خانيكي" به مفهوم "وبلاگي شدن فرهنگ" پرداخت و در اين خصوص گفت‌‏: نگاه رسانه اي به مساله وبلاگ نويسي در ايران و نتيجه گيري از نسبت بين اين پديده و تاثير آن بر حوزه فرهنگ و اينكه آيا وبلاگ يك رسانه است يا نه, دغدغه صاحب نظران علوم ارتباطات است.اين استاد دانشگاه اظهارداشت: من در عالم واقع وبلاگ را به عنوان رسانه جديدي تعريف مي‌‏كنم كه پيچيده و در هم تنيده است و باعث كنش هاي ديگر اجتماعي نيز مي شود و از يادداشت‌‏هاي منظم يا غير منظم افراد مختلف تشكيل مي شود . وي در ادامه به خصوصيات وبلاگ‌‏هاي ايراني اشاره كرد و افزود‌‏: وبلاگ‌‏هاي ايراني بيشترين دستكاري را در قالب‌‏هاي خود دارا هستند كه شايد براي اين است كه خدمات وبلاگ نويسي مناسب خواست هاي آنان نيست.در اين وبلاگ‌‏ها, نشان از تنوع طلبي و گريز از خطوط صاف و يكسان مشاهده مي شود. در وبلاگ‌‏هاي ايراني تمايل به استفاده از ستو‌ن‌‏هاي متعدد وجود دارد كه اين ستون‌‏ها جاي متن را مي‌‏گيرند كه اين بيشتر به دليل تاثير فرهنگ شفاهي بر فرهنگ مكتوب است. در يادداشت‌‏هاي وبلاگ هاي ايراني, متن ها شبيه مطبوعات است و رسم الخط يا زبان رسمي و ثبت ساعت ارسال يادداشت, اين رسانه اجتماعي را زماندار و معنادار كرده است. براي گريز از فشارهاي سياسي و اجتماعي, ميل استفاده از نام هاي مستعار در وبلاگ‌‏هاي ايراني بيشتر است, وبلاگ هاي ايراني امكان گفتگويي شدن را بيشتر از رسانه‌‏هاي مكتوب فراهم كرده‌‏اند.مشاور رئيس جمهور تصريح كرد :‌‏ فرهنگ از طريق رسانه‌‏ها منتقل مي‌‏شود. به همين دليل از ديوار نويسي غارها تا فرهنگ شفاهي و مكتوب نمي‌‏توانيم رسانه‌‏اي شدن فرهنگ را ناديده بگيريم. نقش وبلاگ‌‏ها در قياس با ساير رسانه‌‏ها در ايران, آنچه فرضيه ما براي توضيح رسانه‌‏اي تحولات فرهنگي , اجتماعي و سياسي در ايران مي‌‏شود, فرضيه معروفي با عنوان انقلاب بزرگ و رسانه كوچك است كه بيشترين صحت خود را در انقلاب اسلامي نشان داده است . وي افزود: براي وبلاگ در قياس وبلاگ نويسي و اينترنت در قياس با بقيه رسانه‌‏ها مي شود اين فرضه را تعميم داد.با كم دامنه‌تر شدن رسانه‌‏هاي مكتوب در برابر اين رسانه مي‌‏شود گفت كه تحولات بزرگ در ايران در اين مرحله جزو حاملينش, شبكه‌‏اي مجازي و به طور خاص وبلاگ‌‏ها هستند. در نتيجه مطرح شدن اينترنت را به عنوان رسانه‌‏اي حامل تحول در اين مرحله بايد جدي گرفت. اينترنت با نگاه رسانه‌‏اي سه مرحله را پشت سر گذاشته است, مرحله اول, مرحله الكترونيكي بود . در مرحله دوم,‌‏شاهد ورود بحث هاي نظري و فلسفي به اينترنت هستيم. در اينجا شاهد ورود به بحث هاي نظري فلسفي با گذاره هاي مهندسي, هستيم . مرحله سوم اينترنت با همه گير و مردمي شدن اينترنت رخ داد كه لايه‌‏هاي مختلف فكري و اجتماعي در اينترنت حضور يافتند و بسياري از پيام هاي اجتماعي از طريق اينترنت صورت گرفتدكتر خانيكي در ادامه گفت:‌‏از ويژگي وبلاگ هاي ايراني اين است كه جايگزين پيام هاي انباشته شده و سركوب شده هستند. در نتيجه اين وبلاگ هاي ايراني حامل پيام مطبوعات محدود شده و منتشر نشده و توقيف شده نيز هستند.وبلاگي شدن فرهنگ, خود از ويژگي هاي جامعه امروز ماست. يعني دامنه آن از وبلاگ نويسي فراتر رفته است. وبلاگي شدن فرهنگ چيزي شبيه گفتمان‌‏هاي رمان گونه اي است كه "باخ تين" از آن ياد مي كند . وبلاگي شدن فرهنگ مي تواند عنوان مستقلي براي تحقيقات آكادميك باشد كه چگونه وبلاگ منشا پيدايش خود بر حوزه فن و فناوري و مباحث جدي و حتي غير روزمره اثر مي گذارد.پيدايش وبلاگ‌‏ها و هم زبان وبلاگ نويسي يك پديده جديد در فرهنگ ماست.