Mass Communication

Sunday, June 12, 2005

راه بقاى نشريات چاپى

روزنامه نگاران رسانه هاى چاپى هنوز با رقابت در عرصه خبر جايگاه خود را مى جويند. حتى اگر همه بگويند كه خبررسانى به عهده راديو، تلويزيون و سايت هاى اينترنتى گذاشته شده است و تحليل به عهده رسانه هاى چاپى. هنوز رسانه هاى چاپى رقابت در بازار خبر را راه ادامه حياتشان مى دانند.نيوزويك هم به دنبال يكى از همين اخبار داغ بود كه جنجال آفرين شد. نيوزويك به جاى گزارش هاى تحقيقى و تحليل ها ترجيح داد تا با چاپ خبرى (كه مشكوك مى نمود) در مسابقه با باقى رسانه ها جلو بيفتد. اما مجبور به عذرخواهى شد و احتمالاً اوضاع تيراژش بدتر از سابق مى شود. هرچند قديمى هاى حرفه روزنامه نگارى معتقدند كه هنوز مى شود در روزنامه ها (كه عملاً خبرهاى روز گذشته را منتشر مى كنند) و هفته نامه ها خبر نوشت و با اين خبرها، مخاطبان را جذب كرد. اما به نظر مى رسد كه اين دوره تمام شده است. اگر بخواهيد با خبر خودتان را زنده نگه داريد ناگزير بايد از اين دست ريسك ها انجام دهيد. اگر بگيرد كه خوب مى شود. اما اگر نه براى بازگرداندن آبروى رفته بايد حالا حالاها تلاش كنيد.تكيه بر تحليل نيز چندان براى روزنامه هاى چاپى ساده نيست. گردانندگان نشريات چاپى با اين معضل روبه رو هستند كه مخاطبان حوصله خواندن مطالب مطول را ندارند. نگارش اينترنتى عادت هاى خواندن مردم را تغيير داده است. حالا خواندن گزارشى تمام صفحه اى در يك روزنامه يا گزارشى چندين صفحه اى در يك مجله كه روزى معمول بود، ملامت بار مى نمايد. از سويى اقبال روزافزون به رسانه هاى اينترنتى و راديو و تلويزيون، دست اندركاران رسانه هاى چاپى را بر آن داشته است كه در شكل گزارش هاى خود تغييراتى بدهند و آن را به شكل و شمايل اينترنتى نزديك كنند. همين مجله نيوزويك در پرونده هاى خود يك گزارش اصلى، يك گفت وگو، چند جدول و نمودار و چند مطلب كوتاه دارد. چنين تلاشى در مطالب روز جمعه شرق نيز به چشم مى خورد كه موضوع پرونده از چند جهت مختلف در مطالب جداگانه نوشته مى شود.همه اينها تلاش هايى است براى اينكه رسانه هاى چاپى جايگاه جديد خود را در ميان رسانه ها دريابند. هرچند خطاى نيوزويك بزرگ و جبران ناپذير مى نمايد اما هشدار خوبى است براى اينكه رسانه هاى چاپى بدانند تلاش براى رقابت در عرصه خبر آسان نيست. بايد راه ديگرى براى بقا پيدا كرد.