Mass Communication

Tuesday, August 16, 2005

رسانه هاى خبرى

عبارت «رسانه هاى خبرى» عبارتى است كه در مورد رسانه هايى كه كارشان پرداختن به اخبار است به كار مى رود كه مى تواند شامل رسانه هاى چاپى (روز نامه ها و مجلات)، رسانه هاى صوتى و تصويرى (ايستگاه هاى راديويى و تلويزيونى و شبكه هاى تلويزيونى) و نيز رسانه هاى خبرى اينترنتى (صفحات وب و وبلاگ ها) باشد. حال اين رسانه ها را دقيق تر بررسى مى كنيم.• رسانه هاى صوتى و تصويرىبه رسانه هايى گفته مى شود كه برنامه هاى خود را به صورت راديويى و تلويزيونى و براى تعداد زيادى از شنوندگان و بينندگان پخش مى كنند. مخاطبان اين رسانه ها هم مى توانند مردم يك كشور باشند و هم قشر خاصى از اين مردم. برنامه هاى رسانه هاى صوتى و تصويرى از طريق امواج راديويى يا كابلى و يا هر دو پخش مى شوند. يك سازمان رسانه اى كه برنامه هايش از راديو و تلويزيون پخش مى شود در يك زمان مى تواند چندين برنامه را پخش كند و براى اين كار شبكه هاى متعددى را در اختيار داشته باشد. شايد بهترين نمونه براى اينگونه سازمان هاى رسانه اى شبكه BBC و كانال هاى مختلف آن باشد. از سوى ديگر دو يا چند سازمان نيز مى توانند به طور مشترك يك كانال راديويى و يا تلويزيونى را در اختيار داشته باشند و در ساعات مشخصى از روز برنامه هاى خود را پخش كنند. راديو و تلويزيون هاى ديجيتالى مدل جديدترى از رسانه هاى صوتى و تصويرى هستند و امكانات بيشترى را در اختيار مخاطبان خود قرار مى دهند.• روزنامه هابسيارى از روزنامه ها هر روز منتشر مى شوند اما روزنامه هايى هم هستند كه برخلاف اسمشان هفتگى، دوهفتگى، ماهيانه و دو ماهه چاپ مى شوند. دليل اصلى اينكه روزنامه ها طرفداران بسيار زيادى دارند اين است كه تنوع خبرى بسيار زيادى دارند. اخبار سياسى، حوادث، اقتصاد و ورزش معمولاً در تمام روز نامه ها صفحات مشخصى را به خود اختصاص داده اند. در كنار اين اخبار مى توان به تحليل ها، سرمقاله ها و ستون ها نيز اشاره كرد كه در مورد مسائل متفاوت و در تمام حيطه ها به اظهار نظر و بررسى مى پردازند. استفاده درست از عكس نيز از ديگر نكاتى است كه در فروش يك روزنامه بسيار تعيين كننده است. هر روزنامه بنا به سياست و برنامه ريزى خود قسمت هايى را نيز به كميك استريپ ها و جدول روزانه اختصاص مى دهد.• روزنامه نگارى اينترنتىمدلى از روزنامه نگارى است كه كار خبررسانى را از طريق اينترنت انجام مى دهد. هر روز به تعداد روزنامه هاى اينترنتى افزوده مى شود و هر روزنامه نسخه اينترنتى خود را نيز كه به روزتر از نسخه چاپى است در معرض ديد خوانندگان خود قرار مى دهد. روزنامه هاى اينترنتى براى جذب آگهى نيز به شيوه اى كاملاً متفاوت عمل مى كنند. آنها به جاى اينكه خاستگاه جغرافيايى خواننده را در آگهى هاى خود مورد توجه قرار دهند به علاقه مندى ها و سلايق خوانندگان خود توجه مى كنند به اين دليل كه در روزنامه هاى اينترنتى موقعيت جغرافيايى خواننده را نمى توان مشخص كرد.با اينكه روزنامه هاى اينترنتى در سال هاى اخير رشد قابل توجهى داشته اند اما هنوز هم براى جذب آگهى مشكلات فراوانى دارند و در برخى موارد آگهى هاى جذب شده مشكلات مالى و اقتصادى روزنامه را پوشش نمى دهند.