Mass Communication

Thursday, January 20, 2005

انتخابات امریکا از نگاه جان کری

روزنامه همشهری دیروز در صفحه آخر خودش نوشته بود: سناتور جان كري رقيب جورج بوش در انتخابات دوم نوامبر گذشته پريشب در مراسمي در ايالت ماساچوست از بي نظمي هاي متعدد در آخرين انتخابات آمريكا كه به ناموفق شدنش انجاميد ياد كرد و گفت: بي نظمي و نقائص زياد بود، ولي او به رغم مخالفت سران حزب دمكرات، بنا به مصالحي تصميم گرفت در آن زمان حساس دست از ادامه اعتراض بردارد تا آرامش حفظ شود ولي آرام گرفتن او دليل خودداري از تكميل رسيدگي به شكايت معترضين نبود. او به عنوان يك فرد از حق اعتراض گذشت و يك فرد نمي تواند حق اعتراض را از ديگران سلب كند و اين دو موضوع به هم ارتباط نداشت.
تصميم او در حالي بود كه همه مي دانستند بسياري از مردم موفق به رأي دادن نشده بودند. ماشين هاي رأي گيري به تناسب ثبت نام كنندگان هر حوزه توزيع نشده بود، به گونه اي كه اين نقص سبب شده بود كه در برخي ازحوزه هاي دمكرات نشين، مردم چهار تا هفت ساعت در صف مي ايستادند و خيلي ها كه طفل شيرخوار داشتند، سالخورده بودند و گرفتاري شغلي داشتند، صف را رها كرده و به خانه و محل كار باز مي گشتند. حال آن كه در حوزه هاي جمهوريخواه نشين اين معطلي از ده دقيقه تجاوز نمي كرد. اسامي بسياري از رأي دهندگان از فهرست ها پاك شده بود و از رأي دادن محروم شده بودند.
ما در عراق صدها ميليون دلار هزينه مي كنيم تا بتوانيم مردم را به پاي صندوق هاي رأي بكشانيم ولي در كشور خودمان مانع از رأي دادن مردم مي شويم. سناتور كري گفت: بي نظمي ها در اوهايو باعث اعتراض شديد و متعدد شد و هنوز كار رسيدگي به اين اعتراض ها پايان نيافته بود كه كنگره بر رأي ۲۸۵ به ۲۵۱ الكتورها مهر تأييد گذارد و بوش را برنده اعلام كرد، حال آن كه بايد منتظر پايان كار رسيدگي مي شد .