Mass Communication

Sunday, July 10, 2005

قدرتمندترين افراد صاحبان كانال هاى ارتباطى اند

ايسنا: عضو هيات علمى دانشگاه پردوى آمريكا (Purdue) معتقد است تا كنون مرز مشخصى كه تمامى اركان زندگى ما از جمله آموزش، بهداشت، ارتباطات، تكنولوژى، سياست، فرهنگ، اقتصاد، هنر و غيره را در بر گيرد براى تعريف جامعه اطلاعاتى وجود نداشته است. «پروفسور يحيى كمالى پور» در خصوص تعريف جامعه اطلاعاتى، گفت: «در عصر كشاورزى (قبل از ۱۷۰۰ ميلادى) اغلب مردم از طريق كشاورزى و مزرعه دارى، گذران زندگى مى كردند و قدرتمندترين افراد كسانى بودند كه زمين هاى بيشترى داشتند، در عصر صنعتى (پس از ۱۷۰۰ميلادى) اغلب مردم از طريق كار در كارخانه ها و اشتغال به صنعت، گذران زندگى مى كردند و قدرتمندترين افراد كسانى بودند كه صاحب كارخانه بيشترى بودند و در عصر اطلاعات كه پس از ۱۹۰۰ ميلادى آغاز شده است، اغلب مردم از طريق توليد و گسترش اطلاعات گذران زندگى مى كنند، اين عصر كه به وسيله تكنولوژى هاى ارتباطى مخصوصاً اينترنت به وجود آمده است، حاصل تغيير سريع جهان در سال هاى اخير است و قدرتمندترين افراد در اين عصر صاحبان و كنترل كنندگان كانال هاى ارتباطى هستند.» او گفت: «تكنولوژى هاى ارتباطات در خصوص مفهومى جديد كه جامعه اطلاعاتى نام دارد سخن مى گويد، جامعه اى كه توسط گستره ارتباطى اشباع شده و در آن كانال هاى ارتباطى مختلفى وجود دارد كه روى زندگى افراد تاثير مى گذارد. امروزه ما به صورت الكترونيكى به هم متصل هستيم و مردم جهان مى توانند با فشار دادن كليدى بر روى كيبورد كامپيوتر از اخبار قسمت هاى مختلف جهان آگاه شوند.» رئيس دپارتمان ارتباطى و اطلاعاتى دانشگاه پردو در ارتباط با فاصله ايران از مرزهاى جامعه اطلاعاتى مى گويد: «از نظر تكنولوژيكى ايران از تمامى كشورهاى در حال توسعه پيشتازتر است. با اين حال دستيابى و دارا بودن تكنولوژى هاى ارتباطى از مزاياى وجود جامعه ى اطلاعاتى است، اما دستيابى و صاحب شدن اين تكنولوژى بايد با دانش و علم همراه باشد تا بتوان از تكنولوژى هاى موجود براى حركت به مرحله ى بعد در آموزش، تقويت و به استاندارد رساندن مراحل مختلف زندگى استفاده كرد.» پروفسور كمالى پور معتقد است: «براى رسيدن به يك جامعه مدنى و در نورديدن مرزهاى جامعه اطلاعاتى بايد تكنولوژى هاى ارتباطى به خصوص كامپيوتر، در اختيار دانش آموزان، دانشجويان و عموم مردم جامعه قرار گيرد. همچنين دانش آموزان بايد از پايه هاى ابتدايى آموزش، تا مدارج بالاى تحصيلى خود در دانشگاه با اينترنت آشنايى كامل داشته باشند و كانال هاى ارتباطى ثروتمند و فقير را به خوبى بشناسند. ناگفته مشخص است كه در چنين جامعه اى آموزش و اطلاعات دو كليد اصلى براى پيشرفت و حركت هستند.»