Mass Communication

Friday, November 18, 2005

متن کامل آئین نامه پیشنهادی صدور مجوز تاسیس و نظارت بر خبرگزاری های غیر دولتی

در پاسخ به سوال مهرداد باید بگویم که متن کامل و پیشنهادی آئین نامه پیشنهادی صدور مجوز تاسیس و نظارت بر خبرگزاری های غیر دولتی به شرح زیر می باشد:
فصل اول : تعریف خبرگزاری های غیر دولتی
ماده 1 . خبرگزاری غیر دولتی در این آیین نامه، مؤسسه ای است که با سرمایه خصوصی توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی تشکیل شده و بطور منظم در زمینه های گوناگون اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی ، کشاورزی ، فرهنگی ، دینی ، علمی ، فنی ، نظامی ، هنری ، ورزشی و نظایر اینها خبر ، تحلیل ، مصاحبه و گزارش ( بصورت متن ، صدا و تصویر ) تولید ، پردازش و منتشر می کند .
فصل دوم : رسالت خبرگزاری های غیر دولتی
ماده 2 . رسالتی که خبرگزاری های غیر دولتی در نظام جمهوری اسلامی بر عهده دارند عبارت است از :
الف : کمک به پیشبرد و تأمین حق دسترسی همگانی به اطلاعات .
ب : روشن ساختن افکار عمومی و بالا بردن سطح معلومات و دانش مردم .
ج : پی ریزی ارتباط مبتنی بر همدلی و تفاهم بین آحاد مردم و تأمین مصالح ملی .
فصل سوم : حقوق خبرگزاری های غیر دولتی
ماده 3 : خبرگزاری ها حق دارند اخبار و اطلاعات مربوط به رویدادهای ملی و بین المللی و دیدگاهها و انتقادات مردم و مسئولان را با رعایت موزین قانونی منتشر کنند .
تبصره 1 : انتقاد باید به دور از افتراء ، توهین ، تحقیر و هتک حیثیت دیگران باشد .
ماده 4 : هیچ مقام دولتی و غیر دولتی حق ندارد برای انتشار مطالب در صدد اعمال فشار بر خبرگزاری برآید و یا به سانسور و کنترل انتشار اخبار مبادرت کند .
فصل چهارم : حدود فعالیت خبرگزاری های غیر دولتی
ماده 6 : مصوبات شورای عالی امنیت ملی برای خبرگزاری های غیر دولتی لازم الاتباع است . در صورت تخلف ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت خبرگزاری متخلف را موقتا و حداکثر تا دو ماه متوقف و جهت رسیدگی، پرونده را به مراجع قضایی ارسال می کند .
ماده 7 : خبرگزاری ها در انتشار اخبار و اطلاعات ، جز در موارد اخلال به مبانی وحقوق عمومی- که در موارد زیر مشخص می شوند - آزادند :
1- نشر مطالب الحادی و مخالف موازین اسلامی و مطالبی که به اساس نظام جمهوری اسلامی لطمه وارد می کند .
2- اشاعه فحشا و منکرات ، اخبار کذب ، تحریف اظهارات و مطالب دیگران ، انتشار عکس ها ، تصاویر و مطالب خلاف عفت عمومی .
3- ایجاد اختلاف بین اقشار جامعه ، به ویژه از طریق دامن زدن با اختلافهای نژادی وقومی .
4- ترغیب و تشویق افراد و گروهها به ارتکاب اعمالی علیه امنیت و منافع جمهوری اسلامی ایران در داخل یا خارج کشور .
5- فاش نمودن و انتشار اسناد ، دستورها و اطلاعات محرمانه ، اسرار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ، نقشه و استحکامات نظامی ، انتشار مذاکرات غیر علنی مجلس شورای اسلامی و محاکم غیر علنی دادگستری و تحقیات مراجع قضایی بدون مجوز قانونی .
6- اهانت به دین مبین اسلام و مقدسات آن و همچنین اهانت به مقام معظم رهبری و مراجع مسلم تقلید .
7- افترا به مقامات ، نهادها ، ارگانها و هریک از افراد کشور و توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی که حرمت شرعی دارند .
8- نقل مطالب از مطبوعات ، پایگاههای اطلاع رسانی ، احزاب و گروههای ضد انقلاب و محارب به نحوی که تبلیغ آنها باشد .
ماده 8 : خبرگزاری های غیر دولتی موظفند پاسخ اشخاص حقوقی یا حقیقی ذی نفع را حداکثر ظرف 24 ساعت پس از دریافت پاسخ منتشر نمایند .
فصل پنجم : شرایط متقاضی و مراحل صدور مجوز
ماده 9 : تأسیس خبرگزاری غیر دولتی توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی با سرمایه ایرانی و اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آزاد است .
تبصره 2- واگذاری امتیاز خبرگزاری های غیر دولتی به غیر ممنوع است مگر با اجازه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
ماده 10 :
الف - شخص حقیقی متقاضی تأسیس خبرگزاری های غیر دولتی باید دارای شرایط زیر باشد :
1- تابعیت ایرانی
2- دارا بودن حداقل 30 سال سن
3- عدم حجر و ورشکستگی به تقلب و تقصیر
4- عدم اشتهار به فساد اخلاق و سابقه محکومیت کیفری مؤثرکه موجب محرومیت از حقوق اجتماعی باشد .
5- داشتن مدرک کارشناسی لیسانس یا پایان سطح در علوم حوزوی ، به تشخیص مراجع ذیربط .
6- دارا بودن حداقل 5 سال سابقه کار علمی یا حرفه ای در زمینه ارتباطات یا حوزه فعالیت خبرگزاری .
ب - شخص حقوقی متقاضی تأسیس خبرگزاری های غیر دولتی باید مراحل قانونی ثبت شخصیت حقوقی را طی کرده باشد .
تبصره 3- صاحب امتیاز در قبال خط مشی کلی ، فعالیت ها و مطالبی که از طریق خبرگزاری انتشار می یابد مسئول است .
تبصره 4- نخست وزیران ، وزیران ، استانداران ، امرای ارتش و شهربانی ، ژاندارمری ، رؤسای سازمانهای دولتی ، مدیران عامل و رؤسای هیأت مدیره در شرکتها و بانکهای دولتی و کلیه شرکت ها و مؤسساتی که شمول حکم در مورد آن مستلزم ذکر نام است ، نمایندگان مجلسین ، سفرا ، فرماندهان ، شهرداران ، رؤسای انجمنهای شهر و شهرستان تهران و مراکز استانها ، اعضای ساواک ، رؤسای دفاتر رستاخیز در تهران و مراکز استانها و شهرستانها و وابستگان به رژیم سابق که در فاصله زمانی پانزدهم خرداد 1342 تا 22 بهمن 1357 در مشاغل مذکور بوده و همچنین کسانی که در این مدت از طریق مطبوعات ، رادیو و تلویزیون یا سخنرانی در اجتماعات ، خدمتگزار تبلیغاتی رژیم گذشته بوده اند ، از تأسیس خبرگزای های غیر دولتی محرومند.
تبصره 5- در صورتی که صاحب پروانه یکی از شرایط مقرر در این ماده را فاقد شود ، به تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پروانه خبرگزاری لغو می شود .
ماده 11- رسیدگی به صلاحیت متقاضی صدور مجوز و نظارت بر فعالیت خبرگزای غیر دولتی درهیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی انجام می شود .
تبصره 6: هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی می تواند حسب مورد از یک استاد دانشگاه ، مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی و یک کارشناس مسائل خبری دعوت نماید .
ماده 12- هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی تخلف خبرگزاری ها را رسیدگی کرده در صورت لزوم نسبت به ارجاع آن به مراجع ذیصلاح اقدام می کند .
ماده 13- پروانه هایی که بر طبق مقررات سابق برای خبرگزاری های غیر دولتی صادر شده است به اعتبار خود باقی است ، مشروط بر اینکه ظرف سه ماه از تاریخ اجرای این آئین نامه صاحب امتیاز خبرگزاری غیر دولتی برای تطبیق با مقاد این آیین نامه اقدام نماید .
ماده 14- هر خبرگزاری غیر دولتی باید دفاتر محاسباتی پلمپ شده بر طبق قانون تهیه و کلیه مخارج و درآمد خود را درآن ثبت کند و بیلان سالانه در آمد و مخارج را به وزارت ارشاد اسلامی بفرستد . وزارت ارشاد اسلامی هر وقت لازم بداند ، دفاتر مالی خبرگزاری های موضوع این آیین نامه را بازرسی می نماید .
ماده 15- خبرگزاری های غیر دولتی موظفند حداکثر ظرف یکسال پس از اخذ مجوز فعالیت خود را آغاز کنند در غیر این صورت مجوز مذکور لغو خواهد شد .
در اجرای بند 22 ماده 2 قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، آیین نامه " نحوه صدورمجوز تأسیس خبرگزاری های غیر دولتی " مشتمل بر 5 فصل ، 15 ماده ، 6 تبصره و 14 بند به تصویب وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی رسید .