Mass Communication

Friday, November 18, 2005

امكان ايجاد شهرالكترونيك؛

عضو هيات علمي دانشكده‌ي علوم اجتماعي دانشگاه تهران گفت: نكته‌ي عدالت خواهانه‌اي در نظام كامپيوتر وجود دارد كه بر اساس شايستگي‌هاي قانوني يك فرد،پاسخگوي خواسته‌هاي اوست، همچنين فضاي مجازي عدالت را به صورت بهينه‌تري برقرار مي‌كند.
«دكتر سعيدرضاعاملي» درگفت‌وگو با خبرنگار سرويس فناوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علت اصلي در ظهور شهر مجازي را دو جريان موازي دانست و اظهار داشت: ظهور صنعت همزمان ارتباطات و نظام فراگير كامپيوتري در كنار شكل‌گيري جهت‌گيري به سمت نظام خود راهبر كامپيوتري عوامل ظهور شهر مجازي است .
وي در ادامه گفت: مشكل تردد در كلان شهرها با وجود جمعيت‌هاي بزرگ نياز به ايجاد فرا شهرها يا شهر مجازي را ضروري مي‌كند؛چرا كه اگر شهروندان همه‌ي خواسته‌ها‌ي خود را با رفت وآمد انجام دهند ترافيك سنگيني در شهر ايجاد مي‌شود كه هم باعث تخريب محيط زيست مي‌شود و هم بهداشت سلامت و روان شهروند را به مخاطره مي‌اندازد .
عاملي در تعريف شهر مجازي اظهار داشت: شهر مجازي شهري است كه تمام ظرفيت‌هاي آن امكان تبديل به فرآيند اطلاعاتي را دارا باشد و بتواند به فضاي مجازي منتقل كند. خط‌مشي‌هاي شهر مجازي به موضوع تردد‌هاي بين شهري به اين صورت نگاه مي‌كند كه آيا امكان انتقال به فضاي مجازي رادارد وآيا اين فرآيندها با كليك موس امكان پذيراست؟
وي در ادامه تصريح كرد: اضافه شدن لفظ الكترونيكي به جهان واقعي زيرپاي جهان واقعي را خالي مي‌كند و وظايف جهاني واقعي را به مجازي منتقل مي‌كند؛ به عنوان مثال همه‌ي كارهايي كه در
E-Banking انجام مي‌شود تمام كارهايي است كه به فرد حضوري در بانك انجام مي‌دهد و اين كارها توسط كامپيوتر انجام مي‌شود .
استاد دانشگاه تهران بستن مراجعات جهاني واقعي را عاملي براي تحقق جهان مجازي برشمرد و خاطر نشان كرد: براي تحقق بايد مراجعات جهان واقعي را بست؛ به عنوان مثال شهرداري پاسخگوي مراجعان حضوري نباشد و براي گرفتن مجوز ساختمان تمامي ‌مراحل از طريق كامپيوتر انجام شودكه اين خود حجم زيادي از مراجعات را كاهش مي‌دهد، همچنين با يك معناي استعاره‌اي متافوريك مي‌شود گفت، تمامي‌ ظرفيت ترافيك يا بخش عمده‌اي از آن به فضاي مجازي منتقل مي‌شود .
عاملي ،خصيصه‌هاي زيادي به لحاظ تكنيكي را براي فضاي مجازي دانست كه قابليت كارها را بالا مي‌برند واظهار داشت : ورود صنعت در فضاي مجازي اين امكان را مي‌دهد كه تمامي‌ پروسه‌هاي داخلي به صورت مجازي انجام مي‌شود و فرد هم احساس وارد شدن به فضاي ديگر را نكند به گونه‌اي كه تعاملات واقعي باشد .
وي با اشاره به ظهور ايده‌ي نظام فراگير كامپيوتري در سال 1996 ،گفت : نظام فراگير كامپيوتري به دنبال اين است كه همه‌ي فرآيندها را كامپيوتري كرده و خروج كامپيوتر از مانتيور را به همراه حاشيه نشين كردن آن ايجاد كند؛ به عبارت ديگر در سال 2000 ، 10 درصد فرآيندهاي اجتماعي غيرانساني بوده و به مرحله‌اي برسد كه 90 درصد فرآيندها توسط ماشين انجام شود .
دكتر عاملي با اعلام اين كه اين فرآيند توسعه يافته ،زيرساخت‌هاي جدي لازم دارد،خاطر نشان كرد:صنعت مخابرات مهم ترين زيرساخت آن است كه تبديل شدن بسياري از روندها به ديتا و تعريف شدن استانداردهاي كار در نظام IT را در كوتاه مدت مي‌طلبد.