Mass Communication

Thursday, July 21, 2005

ویندوز و کلیدهای طلایی آن

اگر شما نيز از آن دسته افراد هستيد كه مايلند تمامى امورات خود در ويندوز را با ماوس بگذرانند مطمئناً ساعت هاى زيادى از عمر خود را در پاى كامپيوتر به هدر داده ايد! در صورتى كه مايليد كمى به كاركردنتان در ويندوز سرعت ببخشيد تنها يك راه در پيش خواهيد داشت و آن استفاده از كليدهاى فورى (shortcut key) است.
• Shortcutچيست؟
كليدهاى فورى يا ميانبر كه معمولاً به صورت تركيبى دو يا چند كليد به كار مى روند، معادل بعضى از فرامين هستند. بدين معنى كه به جاى باز كردن يك منو و كليك بر روى فرمان مورد نظر به وسيله ماوس، فقط كافى است كليد معادل فرمان را از روى صفحه كليد فشار دهيد البته استفاده از كليدهاى فورى در صورتى ميسر است كه شما آنها را به خاطر داشته باشيد. راه صحيح به خاطر سپردن كليدهاى فورى حفظ كردن تمامى آنها در يك مرحله نيست بلكه فقط كافى است براى مدتى از يك يا چند كليد فورى استفاده كنيد و هنگامى كه به استفاده از آن عادت كرديد تعداد ديگرى از اين كليدها را به كار گيريد.
•كليد Shift
يكى از كليدهاى معجزه گر در سيستم عامل ويندوز مطمئناً كليد Shift است. در صورتى كه هنگام ورود يك CD به داخل كامپيوتر كليد Shift را نگه داشته باشيد برنامه Autorun موجود در CD به طور خودكار اجرا نخواهد شد. براى باز كردن منوى ميانبر (منويى كه معمولاً با كليك راست ماوس ظاهر مى شود) مى توانيد از تركيب كليد Shift و F10 استفاده كنيد. در صورتى كه مايل به انتخاب تعدادى فايل پشت سر هم هستيد كافيست اولين فايل را انتخاب نموده و در حالى كه كليد Shift را پايين نگه داشته ايد بر روى آخرين فايل كليك كنيد، كليه فايل هاى بين اين دوفايل انتخاب خواهند شد. نگه داشتن كليد Shift هنگام اجراى فرمان Delete باعث خواهد شد كه مورد حذف شده به Recycle Bin منتقل نشده و به طور كامل از روى كامپيوتر حذف شود و بالاخره براى ساختن Shortcut در ويندوز راه هاى مختلفى تعبيه شده است كه يكى از اين راه ها نگه داشتن كليد Ctrl+Shift هنگام Drag نمودن آيتم مورد نظر است.
•كليد Ctrl
اين كليد نيز همانند Shift مورد بى مهرى مهندسين شركت ميكروسافت قرار گرفته و زحمات زيادى بر عهده آن گذاشته شده است نگه داشتن اين كليد هنگام Drag نمودن يك فايل باعث كپى شدن آن فايل خواهد شد. كليد Ctrl به همراه A مى تواند تمامى محتويات پنجره را انتخاب نمايد. در صورتى كه مايل به انتخاب تعدادى فايل متفرق هستيد مى توانيد از تركيب كليد Ctrl و كليك بر روى فايل هاى مورد نظر استفاده كنيد. كليدهاى Ctrl+C باعث كپى مورد انتخاب شده در كليپ برد، Ctrl+X باعث انتقال مورد انتخاب شده به كليپ برد و كليدهاى Ctrl+V محتويات حافظه موقت را فراخوانى خواهد كرد. در صورتى كه از كليك كردن بر روى دكمه Start خسته شديد نگه داشتن همزمان كليد Ctrl و Esc شما را به ميهمانى فرامين موجود در منوى Start خواهد برد و بالاخره اگر از اجراى يك فرمان پشيمان شديد كليد Ctrl به همراه Z مى تواند فرمان صادر شده را ملغى كرده و همه چيز را به روزهاى خوب گذشته بازگرداند!
•كليد Alt
براى خارج شدن از يك برنامه يا بستن يك پنجره مى توانيد از تركيب اين كليد به همراه كليد F4 استفاده نمائيد در صورتى كه هنگام استفاده از كليد Alt+F4 هيچ برنامه اى در حال اجرا نباشد ويندوز آن را به عنوان دستور Shut Down تلقى كرده و كادر محاوره اى آن را ظاهر خواهد كرد. كليد Alt به تنهايى نوار منو را در يك پنجره فعال خواهد كرد در صورتى كه در حال اجراى چندين برنامه كاربردى هستيد با استفاده از كليدهاى Alt و Tab مى توانيد بين برنامه هاى در حال اجرا سوئيچ نمائيد. يكى ديگر از راه هاى باز كردن يك منو فشار همزمان كليد Alt و حرفى از نام منو است كه زير آن خط كشيده شده است. استفاده از كليد Alt و Enter صفحه مشخصات (properties) آيتم انتخاب شده را ظاهر خواهد كرد. كليد Alt به همراه كليد پيكانى سمت چپ Left Arrow)) به عنوان فرمان Back و به همراه كليد پيكانى سمت راست (Right Arrow) به عنوان فرمان Forward عمل خواهد كرد.
•كليدهاى Functional
كليد F3 فرمان Search را براى جست وجوى فايل ها و فولدرهاى مورد نظر اجرا خواهد كرد. كليد F2 جهت تغيير نام يك فايل يا فولدر به كار مى رود بدين منظور فقط كافى است فايل يا فولدر مورد نظر را انتخاب نموده پس از فشار دادن كليد F2 نام جديد را تايپ نمائيد. كليد F5 محتويات پنجره فعلى را بازسازى خواهد كرد. در صورت ايجاد تغييرات در پنجره به جاى بستن و بازكردن پنجره جهت مشاهده تغييرات مى توانيد از اين كليد استفاده كنيد. كليد F1 در اكثر برنامه ها و همچنين در سيستم عامل ويندوز به عنوان احضار راهنما يا Help است، اگر زياد با كلمات انگليسى بيگانه نيستيد بد نيست گاهى سراغى از آن بگيريد. كليد F4 نيز باعث باز شدن نوار آدرس خواهد شد و كليد F10 نوار منو را فعال خواهد كرد. در صورتى كه مى خواهيد از تمامى فضاى صفحه نمايش براى ديدن محتويات يك پنجره استفاده كنيد با استفاده از كليد F11 مى توانيد پنجره را به حالت Full screen تبديل نماييد (و بالعكس).