Mass Communication

Saturday, June 18, 2005

اینترنت یک وسیله سرگم کننده یا

تكنولوژي و نوآوري بسيار سريع تر از آنچه كه به ذهن آيد رشد مي كند و با پيشرفتش دنياي انسان ها را متغير مي سازد. ريشه هاي تكنولوژي چنان در تاروپود انسان ها رخنه مي كند كه جاي هيچ گريزي را براي آنها باقي نمي گذارد. اينترنت شايد يكي از دستاوردهايي باشد كه به سرعت برق جهان را در بر گرفته، تكنولوژي اي كه استفاده از آن مي تواند هم مثبت باشد و هم آثار زيانباري را در پي داشته باشد.

اينترنت در سال هاي اخير به منظور كسب آخرين اطلاعات روز دنيا در زمينه هاي مختلف هنري، فرهنگي، ورزشي، سياسي و اجتماعي بيشترين اقبال را در بين كاربران جوان پيدا كرده است: اما به راستي جوانان از اينترنت چه استفاده اي مي كنند و چند درصد آنها از اين فناوري مدرن براي ارتقاي سطح علمي خود بهره مي گيرند. آخرين بررسي ها نشان مي دهد به رغم اينكه كشورمان از نظر تعداد كاربران اينترنتي در رديف كشورهاي ركورددار قرار دارد اما بيشتر جوانان كه امكان استفاده از اينترنت را دارند، آن را فقط يك وسيله تفريحي مي دانند و اين در حالي است كه وجود چنين نگرشي در ميان كاربران اينترنت خصوصا به دليل دسترسي آنان به سايت هاي غير اخلاقي قطعا تاثيرات منفي و جبران ناپذيري به دنبال خواهد داشت.

امروزه در ايران اكثر استفاده كنندگان از اينترنت را جوانان تشكيل مي دهند و هر روزه اين تعداد رو به افزايش است، اما متاسفانه درصد بسياري از آنان از اينترنت به عنوان راهي براي برقراري ارتباط هاي مجازي و غيراخلاقي و حداكثر از آن به عنوان يك سرگرمي طولاني مدت استفاده مي كنند بدون اينكه بهره اي از آن كسب كنند. به بيان ديگر اينترنت با وجودي كه مي تواند يك وسيله آموزشي بسيار مناسب باشد اما در سال هاي اخير وسيله اي براي انجام گفت و گوهاي غيرضروري و حتي ايجاد ارتباطات غيرمتعارف شده است.

آخرين تحقيقات سازمان ملل جوانان نشان مي دهد تعداد كاربران اينترنتي در ايران با رشدي حدود 90 درصد از 7/1 ميليون نفر ضريب نفوذ 5/2 درصد در سال 80، به 2/3 ميليون نفر با ضريب نفوذ 9/4 درصد در پايان سال 81 افزايش يافته است و بنا به پيش بيني دانشگاه ها در سال جاري به مرز 15 ميليون نفر مي رسد. اين افزايش تعداد كاربران اينترنت در ايران در حالي صورت مي گيرد كه بيش از 35 درصد از استفاده كنندگان را قشر جوان تشكيل مي دهند. همچنين براساس اين آمار ميانگين وقت صرف شده براي استفاده از اينترنت 52 دقيقه در هفته است كه اين رقم براي سنين 21 تا 24 سال در كشور به 57 دقيقه مي رسد.

امروزه در بسياري از مدارس و دانشگاه هاي پيشرفته جهان از اينترنت به عنوان وسيله اي موثر در بالا رفتن سطح آگاهي و دانش استفاده مي كنند در حالي كه بسياري از جوانان ما از دستيابي به آن محروم هستند. درصد بسياري از جوانان كشور نسبت به استفاده از اينترنت آگاهي لازم را ندارند و اقدام ريشه اي براي هدايت جوانان جهت آشنايي و آگاهي از معايب آن هم صورت نمي گيرد. اينترنت به عنوان يك ضرورت جهاني مطرح است و اكثر كشورهاي دنيا سعي در گسترش آن در زمينه هاي مختلف زندگي دارند. اينترنت با وجود اينكه در بالا رفتن سطح آگاهي جوانان بسيار مي تواند موثر واقع شود، استفاده نادرست و غيرضروري آن نيز منجر به ايجاد انحرافات اخلاقي در ميان آنها مي شود.

با توجه به اينكه روحيه دستيابي به تجربيات و مسايل علمي در جوانان بيش از بزرگسالان است، بيشتر شاهد استفاده جوانان از سايت هاي اينترنتي هستيم و گرچه تعداد كمتري از اينترنت به عنوان يك سرگرمي استفاده مي كنند اما درصد بسياري از آن نيز به منظور بالا رفتن سطح آگاهي و دانش خود به سايت هاي اينترنتي مراجعه مي كنند. با وجود اينكه در چند سال اخير سعي شده است تا از طرق مختلف جوانان را نسبت به استفاده بهينه و مثبت از اينترنت آشنا كنند اما تاكنون اقدام ريشه اي و اساسي براي هدايت جوانان جهت آشنايي و آگاهي از معايب آن صورت نگرفته است. بايد با ايجاد فرهنگ سازي مناسب به خصوص در مدارس و مراكز آموزشي شرايط مناسبي را براي آشنايي و استفاده درست و منطقي جوانان از اينترنت فراهم كنيم كه اين امر بايد با توجه به گسترش و نفوذ اينترنت در كشورهاي پيشرفته انجام شود. استفاده از اينترنت در تمامي كشورهاي دنيا وجود دارد و به سرعت در حال پيشرفت و گسترش است، بنابراين با توجه به اينكه اكثر جوانان كشورمان در تلاش براي رسيدن به سطح علمي كشورهاي پيشرفته جهان هستند نمي توان مانع استفاده درست آنان از اينترنت شد.

• اينترنت يك وسيله سرگرمي

نبود امكانات تفريحي و سرگرمي باعث شده تا تعداد بسياري از جوانان از اينترنت به عنوان يك وسيله سرگرمي استفاده كنند و بسياري از آنان حتي توجهي به خطرات استفاده ناصحيح از آن ندارند. تنها راه مبارزه با اينگونه آسيب ها مهارت آموزي والدين و آشنايي آنان با اين فناوري است كه مي تواند تا حد بسياري از پيامدهاي منفي آن جلوگيري كند. امروزه 840 ميليون نفر در 218 كشور جهان از اينترنت استفاده مي كنند كه پيش بيني مي شود در سال 2005 ميلادي اين تعداد به 2 ميليارد نفر برسد و در سال 2020 ميلادي 80 درصد كره زمين از اينترنت استفاده خواهند كرد. بنابراين طبيعي است كه چنين پديده اي با وجود اينكه در دستيابي به اطلاعات و فناوري بسيار مفيد است مي تواند آثار منفي و خطرناكي به خصوص براي جوانان به همراه داشته باشد. اينترنت هم يك ابزار است. ابزاري براي گسترش علم و دانايي مانند ديگر ابزارهاي موجود چون كتاب و ... اما مادامي كه فرهنگ استفاده از آن را نياموخته ايم به ابزاري براي تباهي جوانانمان تبديل مي شود كه به آساني نمي توانيم تبعات زيانبار آن را جبران كنيم.