Mass Communication

Sunday, July 10, 2005

گفت وگوى «يو.اس.اى.تودى» با بيل گيتس


در خبرها آمده بود كه ۲۱ مهر ماه مايكروسافت، غول عظيم نرم افزارى ايالات متحده نسخه سوم سيستم عامل مدياسنتر (كه مفهوم آن مركز رسانه است) را معرفى كرد كه به طور رسمى از اول سال ۲۰۰۵ به بازار عرضه خواهد شد. اين سيستم عامل قابليت هاى جديدى به كامپيوترها خواهد افزود. از جمله آن كه در صورت افزودن كارت ويديو به كامپيوترهاى شخصى و با استفاده از پردازشگرهاى بسيار سريع مانند پنتيوم ۴ با قابليت پردازش ۳ گيگابايت در ثانيه و يك گيگابايت RAM، كامپيوتر شخصى به كانون و مركز رسانه در منزل تبديل خواهد شد. از ويژگى هاى اين سيستم عامل اين است كه قادر به ضبط برنامه هاى تلويزيونى، ويديويى و ماهواره اى است و چون نرم افزارهاى جديدى به اين سيستم عامل افزوده شده است، كاربر مى تواند برنامه هاى دريافتى از كانال هاى مختلف راديويى اينترنتى و كانال هاى تلويزيونى به ضبط، پخش، ويرايش و تهيه كلكسيون از برنامه هاى مورد علاقه خود بپردازد. احتمالاً در چند سال اخير با تلويزيون ها با كيفيت بالا معروف به HDTV آشنا شده ايد. سيستم عامل مدياسنتر قادر به ضبط و پخش برنامه هاى مخصوص HDTV هم هست. موسيقى و شوهاى ضبط شده از اين طريق قابل انتقال به وسايل الكترونيكى قابل حمل از جمله
ام پى ترى پلير، پى دى اى (منشى ديجيتالى شخصى) و غيره نيز هست. علاوه بر اين مدياسنتر با شبكه هاى سيمى نيز سازگار است.
روزنامه يواس اى آتودى بعد از انتشار اين خبر مصاحبه اى تلفنى با بيل گيتس ثروتمندترين مرد دنيا و از بنيانگذاران غول رسانه اى مايكروسافت در مورد اين سيستم عامل ترتيب داده است كه از نظر خوانندگان مى گذرد.
• • •
• گفته بوديد مردم از ابزارهاى سرگرم كننده ديجيتالى انتظارات بالايى دارند كه برآورده نمى شود، شما چگونه مى خواهيد همه اين انتظارها را برآورده كنيد؟
آنچه مصرف كننده مى خواهد، كاملاً واضح است: يك كنترل از راه دورى كه با آن بتواند از عكس، موسيقى، تصاوير ويدئويى و برنامه هاى تلويزيونى از طريق يك وسيله با كيفيت لذت ببرد. مردم مى خواهند هم بتوانند از اين محصولات روى صفحه نمايش بزرگ در منزل لذت ببرند هم آنكه امكان انتقال آن به ابزارهاى همراه [مثل تلفن يا كامپيوتر همراه يا منشى شخصى ديجيتالى] وجود داشته باشد و بتوانند فيلم، عكس يا موسيقى مورد علاقه خود را به راحتى به هر كجا كه مى خواهند ببرند. با تحقق چنين رويايى هنوز چند سالى فاصله داريم، اما ما گام بسيار مهمى را در آن جهت از راه مدياسنتر برداشته ايم.
•بعضى از كارشناسان و تحليلگران پيش بينى مى كنند كه تا سال ۲۰۰۸ ۳، تا ۵ درصد نرخ توليد كامپيوتر، كامپيوترهايى است كه به مدياسنتر مجهزند. آيا شما با آنها هم عقيده ايد؟
منطقى است. ما احتمال مى دهيم حتى از آن پيش بينى هم بالاتر برويم. ما سرمايه گذارى كلانى انجام داده ايم تا توليدكنندگان مرتبط با اين محصول را گردهم آوريم. براى رسيدن به همه قابليت هاى مدياسنتر لازم است همه مسائل مربوط به دنياى تلويزيون در نظر گرفته شود، حقوق ديجيتالى به درستى شناخته و تبيين شود و افراد بسيار زيادى دست به دست هم بدهند تا اين محصول به نتيجه برسد. احساس من اين است كه ما در تجربه اى پيشگام شده ايم كه بسيارى از خانواده ها و خانه ها از آن استقبال خواهند كرد.
•در مورد [رقيب اصلى تان كمپانى] اپل (Apple) چطور؟
جاه طلبى و بلندپروازى ما در حوزه نرم افزارى بسيار بيشتر از آنهاست. ما بزرگ ترين بودجه تحقيقاتى را در زمينه نرم افزار صرف مى كنيم. بنابراين تعجبى ندارد كه ما بى پرواترين و ستيزه جوترين باشيم. در حوزه موسيقى صرف، كمپانى اپل بسيار خوب عمل كرد. ابزارى كه آنها به بازار عرضه كردند بسيار عالى بود. آنها به حقوقى دست يافتند كه از طريق آن امكان ردوبدل شدن موسيقى [دانلود كردن موسيقى] جنبه قانونى پيدا كرد و هم اكنون هم ادامه دارد.
ما بايد اين اطمينان را ايجاد كنيم كه در تمام موارد كارهايمان به خوبى كارهاى آنها است و در ضمن بايد سعى كنيم به مشترى نشان دهيم كه نقاط قوت و مزيت هاى اضافه ترى نسبت به رقيب داريم. اين حقيقت را نمى توان انكار كرد كه مردم به ابزارها و وسايل الكترونيكى بسيار متنوعى روى مى آورند [منظور گيتس اين است كه استفاده از خدمات موسيقى كمپانى اپل مستلزم خريد ipod يعنى سخت افزار ساخته شده توسط كمپانى اپل است، در حالى كه بايد اين انتخاب را براى مشترى محفوظ نگه داشت كه در صورت تمايل سخت افزارهاى كمپانى هاى ديگر را خريدارى كند] كمپانى مايكروسافت، سخت افزار ويژه و مخصوص عرضه نكرده در عوض اين امكان را فراهم آورده است كه سازندگان تلفن همراه و خودرو بتوانند سخت افزارى را مورد استفاده قرار دهند كه با نرم افزارهاى مايكروسافت سازگار است و ما به راحتى مى توانيم با اين سازندگان كار كنيم.
•آيا شما درصدد هستيد كه مدياسنتر شما با كامپيوترهاى اپل سازگار باشد؟
ما اعتقاد راسخ داريم كه سازگارى ميان ابزارهاى مختلف بايد به حداكثر برسد [interoperability]. ما كاملاً واضح اعلام كرده ايم اگر كمپانى اپل مايل باشد توليدات ما با توليدات آنان سازگارى پيدا كند [به اصطلاح از interoperability حمايت كنند] ما تمام تلاش خود را براى به وجود آمدن حداكثر سهولت به خرج مى دهيم. اگر بگويم يك وسيله به تنهايى قادر است همه نيازهاى مشترى را برآورده كند مثل اين است كه بگويم مثلاً مدل T آخر همه فناورى ها است.
در حال حاضر كمپانى هاى بسيار زيادى وجود دارند كه ابزارهاى ضبط و پخش موسيقى مى سازند ما نبايد مردم را وادار كنيم كه فقط از يك كمپانى خريد كنند. [نبايد حق انتخاب را از مشترى بگيريم.]
•با عرضه سيستم عامل مدياسنتر، سخت افزارهايى به نام extenders عرضه شده اند كه كاربران مى توانند تلويزيون ها يا صفحه نمايش ها در اتاق هاى مختلف يك منزل يا محل كار را به كامپيوترى در يك اتاق ديگر وصل كنند. آيا به نظر شما در درازمدت اين راه حل، نيازها را برآورده خواهد كرد؟
مردم حق انتخاب دارند مى توان از extenderها استفاده كرد يا آن كه كامپيوتر را به محل قرار گرفتن تلويزيون منتقل كرد. هر چقدر ابزارى رفاه و آسايش بيشترى فراهم كند و كمتر كاربر را به دردسر بيندازد موفقيت بيشترى كسب خواهد كرد.
از مزيت هاى مدياسنتر اين است كه طورى تنظيم شده است كه به طور خودكار خود را به روز درمى آورد (Auto Update) بدون آن كه كاربر تنظيم خاصى انجام بدهد به طور خودكار هر نوآورى جديدى كه به مدياسنتر افزوده شود در كوتاهترين زمان ممكن در كامپيوتر شما هم روزآمد خواهد شد كه هم از جنبه تامين امنيت مهم است هم آن كه تمام بهبودها در اين سيستم اعمال مى شود.
•از امنيت صحبت به ميان آورديد. اينترنت اكسپلورر مايكروسافت بدنامى شديدى در مورد نقاط ضعف و راه هاى نفوذ پيدا كرده و شما مدام از كاربران مى خواهيد كه با وصله و پينه كردن جلوى اين راه هاى نفوذ را بگيرند و مدام بسته هاى جديد ارسال مى كنيد تا كاربران ويندوز خود را به روز درآورند؟
بايد درك كنيد كه دليل آن دانلود كردن نرم افزارهاى اشخاص ثالث است. [توضيح اينكه شما نرم افزارى را از اينترنت دانلود مى كنيد بعضى از ارائه كنندگان نرم افزار از شما اجازه مى گيرند و مى پرسند مى خواهيد همراه نرم افزار ما نرم افزار شريك ما نيز روى كامپيوترتان نصب شود؟ اكثر كاربران از سر بى توجهى اجازه مى دهند. بعضى از ارائه كنندگان نرم افزارها مخصوصاً نرم افزارهاى مجانى بدون اطلاع كاربر نرم افزارهاى شخص ثالث را روى كامپيوترتان نصب مى كنند]
•در سيستم عامل جديد باز هم اين گرفتارى وجود دارد؟
ممكن است. بايد رويكردهايى اتخاذ شود كه مردم از گرفتن نرم افزارهايى كه به آن نياز ندارند خوددارى كنند.
•آيا قرار نيست ويندوز به ابزارهاى ضدويروس و ضدنرم افزارهاى جاسوسى مجهز شود؟
نمى تواند جزيى از ويندوز باشد. بايد اين كار به صورت خدمات بعد از فروش انجام شود. معمولاً اشخاص ثالثى در اين زمينه وجود دارند كه اين كار را به صورت تخصصى بسيار خوب انجام مى دهند. به هرحال هنوز در مايكروسافت طرح و برنامه اى براى افزودن قابليت ضدويروسى و ضدجاسوسى تدوين نشده است.
•گوگل و ياهو موتورهاى جست وجوى بسيار قوى دارند و به همين دليل خواسته هاى كاربر را برآورده مى كنند و جست وجو به يكى از مهمترين قابليت هاى اين سايتها تبديل شده است. مايكروسافت در مورد جست وجو چه كرده است؟
در نسخه بعدى ويندوز (كه به لانگهورن Longhorn معروف است) قابليت جست وجوى بسيار عالى و شگفت انگيز در نظر گرفته شده است. در حقيقت، حتى پيش از عرضه آن در سال ،۲۰۰۶ سايت MSN قابليت جست وجوى بسيار غنى فراهم آورده و در اختيار گذاشته است. ما رقباى بسيار هوشمندى همچون گوگل و ياهو را در اين حوزه داريم اما ما راه هايى را مى بينيم كه مى توانيم دامنه جست وجو را فراتر از آن چه تاكنون عرضه شده گسترش دهيم.
• با توجه به اين كه در لس آنجلس كار مى كنيد، چگونه استوديوهاى مختلف را متقاعد مى كنيد كه سيستم عامل مدياسنتر حافظ حقوق معنوى آنان است؟
ما زمان بسيار زيادى را صرف استوديوها كرديم و سعى كرديم به آ نان بقبولانيم كه هر چقدر دسترسى به توليدات آنان آسانتر شود تجارتشان پررونق تر مى شود و كامپيوتر اين سهولت را ايجاد مى كند. آنها هم به اين نتيجه رسيده اند كه صنعت موسيقى خيلى زودتر از اينها بايد به فكر سيستم اشتراك و رد و بدل شدن موسيقى از طريق اينترنت مى افتاد. با عرضه مدياسنتر، كامپيوتر از اتاق مطالعه راهى اتاق نشيمن و حال منزل مى شود.
•گفته مى شود كه گوگل هم مى خواهد يك مرورگر به بازار عرضه كند. از سويى اينترنت اكسپلورر اين قدر مشكل امنيتى دارد. پس چطور مى توانيد مشترى هاى خود را حفظ كنيد؟
بيشترين سرمايه گذارى روى مرورگرها در جهان به وسيله مايكروسافت انجام شده است. ۹۰ درصد مردم دنيا از آن استفاده مى كنند. بنابراين هيچ تغيير مهمى پيش رو نيست.