Mass Communication

Saturday, July 23, 2005

گسترش بلاگ نويسي در جهان

رسانه هاي سنتي از جمله روزنامه ها و راديو قصد دارند به هر قيمتي خود را وارد حوزه پرطرفدار بلاگ هاي اينترنتي نمايند تا اينكه از اين قافله پرشتاب و در حال رشد عقب نمانند.
در شرايطي كه تيراژ روزنامه ها در سراسر جهان روند نزولي خود را طي مي كند، روزنامه هاي شخصي آنلاين (بلاگ ها) هر روز ميليون ها خواننده را جذب مي كند و بسيار پرطرفدارتر از روزنامه ها شده است.
اين تغيير و تحول به حدي جدي است كه كارشناسان حوزه رسانه، به سردبيران مطبوعات هشدار داده اند كه ديگر نمي توان نسبت به بلاگ ها بي اعتنا بود.
يكي از اين كارشناسان مي گويد: افراد جوان جامعه علاقمند هستند تا بر رسانه ها تسلط داشته باشند. نه اينكه رسانه ها بر آنها مسلط باشند. آنها قصد دارند از طريق رسانه ها سئوال مطرح كنند و از زواياي ديگري به بيان واقعيت هاي جامعه بپردازند. به همين دليل به جاي مطالعه روزنامه هاي كليشه اي، خود به انتشار روزنامه شخصي و يا همان بلاگ مي پردازند.
به عنوان مثال در سال ۱۹۶۴ در كشور آمريكا از هر ۵ آمريكايي چهار نفر هر روز روزنامه مطالعه مي كرد در حاليكه اين رقم در حال حاضر به نصف كاهش پيدا كرده است و در ميان قشر جوان اين عدد حتي كمتر از اين مي باشد.با توجه به اين شرايط اگر مطبوعات نتوانند در آينده اي نزديك خود را با شرايط جديد تطبيق بدهند در دراز مدت از صحنه رسانه ها محو خواهند شد.آنچه در مورد بلاگ ها بسيار قابل توجه است، سرعت رشد آن مي باشد. در سال ۱۹۹۹ تنها ۲۳ بلاگ در شبكه جهاني اينترنت وجود داشت كه هم اكنون اين رقم به ۳۱ ميليون بلاگ افزايش يافته و پيش بيني مي شود تا پايان سال به ۵۳ ميليون بلاگ برسد.
در واقع نفوذ جامعه بلاگ نويسان به حدي افزايش يافته كه آنها قادر به ايجاد تغيير و تحول در سطوح مختلف هستند. به عنوان مثال يكي از خبرنگاران سرشناس شبكه خبري CNN به دليل انتقادات بلاگ نويسان مجبور به استعفا شد. بلاگ نويسان در بلاگ هاي خود به بيان نقطه ضعف هاي گزارش اين خبرنگار از يك حادثه بسيار مهم پرداختند و به همين دليل اين خبرنگار برجسته چاره اي بجز كناره گيري نداشت.
همچنين اخيراً در كشور كره جنوبي يك روزنامه اينترنتي راه اندازي شد كه خبرنگاران اين روزنامه، ۳۰ هزار نفر بلاگ نويس هستند كه اخبار و نظرات خود را در قالب بلاگ به مردم عرضه مي كنند.نكته مثبت در مورد چنين روزنامه هايي، روان بودن ادبيات آن مي باشد. به عبارتي ديگر ادبيات روزنامه هاي بلاگي مانند ادبيات روزنامه هاي سنتي خشك نيست و خواننده با مطالعه آن خسته نمي شود. همچنين با توجه به اينكه در چنين روزنامه هايي، نظرات متفاوت بلاگ نويسان مطرح مي شود، خواننده حق انتخاب بيشتري دارد در حاليكه مشي روزنامه هاي سنتي در تمام صفحات آن تقريباً يكسان است و تنوع عقايد در صفحات اين روزنامه ها به چشم نمي خورد.
به گفته كارشناسان، بلاگ نويسي در حقيقت انقلاب نويسندگان آماتور به شمار مي آيد كه با اين كار خود از رسانه هاي سنتي انتقام مي گيرند.به همين دليل بسياري از روزنامه هاي سنتي در تلاش هستند تا از بلاگ نويسان در مجموعه خود استفاده بكنند. به عنوان نمونه روزنامه گاردين انگليس در سال ۲۰۰۳ و در دوران اوج جنگ عراق يك بلاگ نويس عراقي را وارد مجموعه خود كرد و از اين طريق صاحب درآمد هنگفتي شد.
اين بلاگ نويس عراقي هر روز در بلاگ خود به شرح وقايع هولناك جنگ در عراق مي پرداخت و به همين دليل حداقل ۲۰ هزار كاربر اينترنت در روز به مطالعه بلاگ اين جوان عراقي مي پرداختند. همين موضوع باعث شد تا روزنامه گاردين بلاگ هاي اين جوان را در لابلاي صفحات اصلي روزنامه بگنجاند و سپس او را به عنوان يكي از خبرنگاران رسمي روزنامه استخدام بكند.
به هر حال در هنگام بروز وقايع خبرساز مانند جنگ، روزنامه هاي سنتي نمي توانند نسبت به بلاگ نويسان بي اعتنا باشند چون اين بلاگ نويسان در كوران اين وقايع قرار دارند و از جزئيات آن مطلع هستند. به همين دليل بسياري از روزنامه ها فضاي رايگان در شبكه اينترنت در اختيار بلاگ نويسان قرار مي دهند تا به شرح وقايع خبرساز بپردازند.
با آنكه امروزه برخي از خبرنگاران روزنامه ها اقدام به طراحي بلاگ شخصي كرده اند اما بلاگ نويسان ديگر نيز در قالب يك مجموعه اقدام به انتشار مجلات الكترونيكي كرده اند.
در اواخر سال ،۲۰۰۲ يك شبكه راديويي در فرانسه اقدام به تأسيس يك بلاگ اينترنتي كرد كه اين بلاگ ويژه افراد ۱۲ تا ۲۴ سال مي باشد. در حال حاضر ۹/۱ ميليون بلاگ افراد جوان در آرشيو اين بلاگ به چشم مي خورد و گفته مي شود كه هر روز بين ۲۵ تا ۱۰ هزار بلاگ شخصي به آن اضافه مي شود.در واقع افراد ۱۲ تا ۲۴ سال كه علاقه به بلاگ نويسي دارند، بلاگ هاي شخصي خود را در اختيار بلاگ اصلي قرار مي دهند. جالب اينكه ۲۰ درصد از درآمد اين شبكه راديويي در سال گذشته متعلق به بخش بلاگ نويسي آن بود.از لحاظ اقتصادي هم، بلاگ نويسي يك حرفه پردرآمد است چون بسياري از شركت هاي حاضرند پول قابل توجهي به بلاگ نويسان بپردازند كه در حوزه آنها فعاليت مي كنند.
در اواخر سال ،۲۰۰۴ يكي از بزرگترين سايت هاي اطلاع رساني در فرانسه، شبكه بلاگ نويسي خود را راه اندازي كرد. اين سايت كه هر ماه ۱۴ ميليون مراجعه به آن صورت مي گيرد هم اكنون ۲۲۰۰ بلاگ نويس دارد و ۶۰ هزار نفر ديگر نيز در فهرست انتظار براي پيوستن به اين شبكه هستند.رئيس اين سايت مي گويد: بلاگ نويسي بهترين مكان براي ابراز وجود روزنامه نگاران آماتور است كه آنها مي توانند ارتباط مستقيم با خوانندگان خود برقرار نمايند. مثلاً پس از فوت پاپ ژان پل دوم، ده ها هزار نفر در بلاگ هاي خود در مورد مرگ پاپ اظهار نظر كردند. همچنين براي اولين بار سه تن از خبرنگاران يك مجله كاتوليك در فرانسه كه ۳۰۰ هزار نسخه تيراژ دارد گزارش مراسم ترحيم پاپ را از طريق بلاگ منتشر كردند. اين كار باعث شد تا خوانندگان لحظه به لحظه در جريان آخرين گزارش ها قرار بگيرند در حاليكه چنين كاري از طريق چاپ مجله امكان پذير نبود. همچنين در بلاگ محدوديتي از نظر حجم اطلاعات وجود ندارد در حاليكه نمي توان صفحات روزنامه را ناگهان اضافه كرد. هم 840213