Mass Communication

Saturday, July 23, 2005

تبليغات بازار تعريف نشده

تبليغات اينترنتى يعنى چه؟ مگر تبليغات اينترنتى جز اين است كه كارى كنيم كه كاربران به كليك كردن روى لينك يك سايت ترغيب شوند و نهايتاً با رفتن به آن سايت به رفتار مورد نظر صاحب سايت دست بزنند؟ آيا مديران سايت هايى كه بازدهى اقتصادى ندارند و نمى توانند محصول يا خدمتى را به جمعيت كاربران اينترنتى داخل كشور بفروشند حاضر به افزايش هزينه هاى خود از طريق تبليغات اينترنتى هستند؟ مشكلى كه ما در اينترنت با آن روبه رو هستيم، اين است كه اصلاً بازارى وجود ندارد كه به تبليغ غرفه هاى آن بپردازيم. وقتى حتى رهبران بازارهاى داخلى كشور نمى توانند يك نمونه از محصول خود را به كاربران داخلى كه اكثريت جمعيت كاربران فارسى زبان را تشكيل مى دهند، بفروشند چگونه مى توان توقع داشت كه براى افزايش بينندگان سايت خود تلاش كنند. هر چند كه هزينه اين كار چند صد برابر كمتر از حتى يك پخش تلويزيونى آگهى آن شركت باشد. به همين دليل است كه در حال حاضر بسيارى از كالاها و كارخانجات ايرانى سايت اختصاصى دارند اما بخش اعظم سايت آنها حتى از يك اسم هم فراتر نرفته و تنها به عنوان يك ژست استفاده مى شود. در واقع تا زمانى كه چنين بازارى تاسيس نشود و فعالان در آن به رقابت با يكديگر نپردازند وضع تبليغات اينترنتى كشورمان تغييرى نخواهد كرد. بايد قبول كرد كه براى حل اين بخش از مشكل كمكى از دست بازاريابان و مديران سايت هايى كه به دنبال آگهى هستند بر نمى آيد.
توجه به تبليغات موجود در سايت هاى ايرانى گواهى است بر اين مدعا. تقريباً تمام تبليغاتى كه در سايت هاى ايرانى مى بينيم به سايت هاى ايرانى كه خارج از كشور مديريت مى شوند و قادر به فروش محصولات و خدمات خود به ايرانيان مهاجر هستند، تعلق دارد.موضوع مهم ديگرى كه بايد به آن توجه داشت و به مديريت سايت هايى كه به دنبال جذب آگهى هستند، نسبت داد، محتواى سايت ها و ميزان مخاطب خاص و تعريف شده آنها است. چرا كه هر چه تعداد بازديد كنندگان سايت ها (تيراژ) بيشتر و تخصصى تر باشد، ميزان تاثير آگهى ها بر اساس جامعه تعريف شده افزايش مى يابد و سوددهى سايت افزايش مى يابد.