Mass Communication

Saturday, July 23, 2005

آيكان ، سازمان بين المللى اينترنت

آيكان همانگونه كه از نام كامل آن Internet Corporation for Assigned Names and Numbers برمى آيد در حقيقت يك سازمان بين المللى غيرتجارى است كه مسئوليت آدرس هاى اينترنتى پروتكل هاى شناسايى و دامنه هاى اينترنتى بين المللى و كشورى و همچنين مديريت روت سرورهاى اصلى اينترنت را برعهده دارد.
از آنجا كه نشانى هر دستگاه متصل به اينترنت بايد به طور منحصر به فرد قابل شناسايى باشد، نوعى هماهنگى جهانى براى توزيع و حفاظت شماره ها و نام هاى اينترنتى لازم است. اين هماهنگى شامل نظارت و مديريت داده هاى تعدادى كارگزار مادر موسوم به كارگزارهاى ريشه است كه در آن اطلاعات مربوط به دامنه هاى مرتبه اول نگاهدارى مى شود و مراجع نهايى نشانى يابى در جهانند.
اولين ثبت دامنه با پسوند com در سال ۱۹۸۴ صورت گرفت و اولين مجوزهاى دامنه كشورى (uk براى بريتانيا و us براى ايالات متحده) در سال ۱۹۸۵ صادر شد. اين وظايف همواره به عهده سازمانى به نام IANA بوده است كه از آغاز تا مدتى عملاً به دست يكى از پيشگامان اينترنت به نام جاناتان پاستل استاد دانشگاه كاليفرنياى جنوبى اداره مى شد. پاستل كه خود نقش مهمى در اين دوره از تكامل اينترنت داشت عملاً سازمان IANA (Intenet Assigned Numbers Authority) را كه وظيفه تخصيص دامنه ها و شماره هاى اينترنتى را به عهده داشت اداره مى كرد و شخصاً بر تخصيص بيشتر دامنه هاى كشورى و سازمانى و شخصى را تا قبل از مرگش در سال ۱۹۹۸ نظارت مى كرد. پس از مرگ پاستل و از اواخر سال ۱۹۹۸ با تاسيس آيكان اداره يانا به آيكان سپرده شد.
ساختار آيكان به نوعى نيمه دولتى است و تلاش آن حفظ ثبات در اينترنت و فراهم كردن فضاى رقابتى در آن در جهت افزايش ارتباطات اينترنتى است.
هرچند آيكان يك موسسه خصوصى است ليكن وجود و ادامه فعاليت آن وابسته به تفاهمنامه اى با وزارت بازرگانى ايالات متحده است كه به تناوب تمديد مى شود.
• DNS چيست
سيستم هاى نام دهى دامنه (Domain Name systems) را اختصاراً DNS مى گويند. دامنه هاى اينترنتى به كاربران كمك مى كند تا هر آنچه را مى خواهند در سراسر اينترنت بيابند. هر كامپيوترى كه به اينترنت متصل است داراى يك آدرس مشخص است كه IP address ناميده مى شود، به خاطر اين كه آدرس هاى آى پى مجموعه اى از اعداد است و به سادگى به خاطر سپرده مى شود، DNS به كار مى آيد كه اختصاص يك نام به هر آدرس اى پى است.به اين ترتيب مى توان فهميد كه به جز نام هاى اينترنتى سايت اگر شما آدرس اى پى يك سايت را بدانيد، مى توانيد به آن متصل شويد، به عنوان مثال اگر ۶۵ ، ۳۴ و ۱۹۲ را در محل آدرس بار خود تايپ كنيد درست مثل اين است كه آدرس www.icann.org را تايپ كرده باشيد.DNS در حقيقت ترجمه آدرس تايپ شده توسط شما به اى پى اختصاص يافته به آن آدرس است كه شما را به وب سايت مورد نظر متصل مى كند.DNS همچنين اى ميل هايى كه شما مى فرستيد را نيز به همين گونه شناسايى و به مقصد مى رساند.
• آيكان چه وظايفى دارد
آيكان مسئوليت مديريت عناصر فنى در اين فعل و انفعال را برعهده دارد تا كاربران در سراسر جهان بتوانند آدرس هاى معتبر را در اين شبكه پيدا كنند. مسائل ديگرى چون كنترل محتواى اينترنتى، وضع قوانين براى تجارت روى شبكه، نامه هاى ناخواسته و محافظت از اطلاعات خارج از وظايف تكنيكى آيكان است.براساس ساختار آيكان دولت ها و ديگر سازمان ها و نهادهاى بين المللى و حتى خصوصى در مديريت اين بخش مهم به آيكان كمك مى رسانند. چالش اساسى آيكان حفظ ثبات فنى و تكنيكى اينترنت در اين عرصه است؛ به همين دليل شايد آيكان يكى از بهترين نمادهاى همكارى در عرصه اجتماعات اينترنتى باشد.اين سازمان توسط افراد گوناگونى از كشورهاى مختلف مديريت مى شود. رئيس آن مستقيماً در يك دفتر بين المللى قرار دارد.كميته مشورتى از اشخاص مستقل و يا سازمان ها و اجتماعات و گروه هاى تكنيكى ايجاد شده كه آيكان را در تدوين قوانين و مقررات موثر يارى مى كنند. هم اكنون حدود ۸۰ كشور جهان ارتباط نزديكى را از طريق كميته مشورتى دولتى با اعضاى هيات مديره آيكان دارند. هيات مديره آيكان عبارتند از شهروندانى از كشورهاى استراليا، برزيل، بلغارستان، كانادا، چين، فرانسه، آلمان، غنا، ژاپن، كنيا، كره، مكزيك، هلند، پرتغال، سنگال، اسپانيا، انگلستان و ايالات متحده.آيكان در حقيقت با استقرار بازار دامنه هاى اينترنتى عمومى (gTLD) كمك موثرى به كاهش قيمت دامنه ها كرده و با اين كار بازارى يك ميليارد دلارى در طول سال از خريد و فروش دامين هاى اينترنتى به وجود آمده است. هم اكنون بيش از ۲۴۰ دامنه كشورى ((ccTLD و در حال حاضر ۱۵ دامنه مرتبه اول عمومى (gTLD) وجود دارد.
• كارهاى اخير آيكان
در سال ۲۰۰۰ آيكان هفت نوع پسوند جديد دامين عمومى شاملaero .، biz ، .coop ، .info ، .museum ، .name ، .pro ، را به مجموعه پسوندهاى قبلى خود اضافه كرد و هم اكنون نيز به دنبال پسوندهاى ممكن ديگرى براى افزودن به اين مجموعه است.آيكان همچنين تلاش مى كند نقش و ماموريت خود را همزمان با توسعه IPv6.0 كه پروتكل جديدى براى آدرس هاى اينترنتى است حفظ كند. ش 831106